Page 3 - Matematik 10 | 1.Ünite
P. 3

Ver , Sayma ve Olasılık  Ver , Sayma ve Olasılık




            10.1.1. Sıralama ve Seçme

                                  Terimler ve Kavramlar     Sembol ve Gösterimler
                                 •  Toplama Yöntemi         •  n! , P(n, r) , C(n, r),  b  n r  l
                                 •  Çarpma Yöntemi
                                 •  Faktöriyel
                                 •  Permütasyon
                                 •  Tekrarlı Permütasyon
                                 •  Kombinasyon
                                 •  Pascal Üçgeni
                                 •  Binom Açılımı







                     •  Olayların gerçekleşme sayısını toplama ve çarpma yöntemlerini kullanarak hesaplamayı,
                     •  n çeşit nesne ile oluşturulabilecek r li dizilişlerin (permütasyon) kaç farklı şekilde yapılabile-
                        ceğini hesaplamayı,
                     •  Sınırlı sayıda tekrarlayan nesnelerin farklı dizilişlerini (permütasyon) ve bu dizilişlerin sayı-
                        larını hesaplayarak problemler çözmeyi,
                     •  n elemanlı bir kümenin r tane elemanlı alt kümelerinin (kombinasyon) kaç farklı biçimde
                        oluşturulabileceğini göstermeyi,
                     •  Pascal (Paskal) üçgeni ve binom açılımını kavramayı öğreneceksiniz.


            10.1.1.1. Toplama ve Çarpma Yöntemlerini Kullanarak Sayma

             İlk sayıların insanın sayma gereksiniminden ortaya çıktığı, akşamları hayvanlarının tam olup olmadığını
             anlamak isteyen insanlar tarafından kullanıldığı iddia edilmektedir. Tam anlamıyla bir sayı kavramına
             sahip olmayan bu insanlar, bunu çitten geçen her bir hayvan için başlangıçta boş olan keseye bir çakıl
             taşı koyarak yapmışlardır. Günümüzde Hint-Avrupa dillerinde “hesap” anlamında kullanılan kalkülüs
             sözcüğü  Latincede “çakıl taşı” anlamına gelmekteydi. Böylece her çakıl taşı bir hayvanla eşleşmiştir.
             Zamanla  ortaya çıkan yeni ihtiyaçlar sonucunda sayı kavramı gelişmiş ve sayma işi için farklı yöntemler
             de kullanılmaya başlanmıştır.

             Sayma işleminin farklı yöntemlerle yapılabiliyor olması insanlara bazı kolaylıklar sağlamıştır. Örneğin
             her rafında 10 kitap bulunan 5 raflı bir kitaplıktaki kitap sayısı hesaplanırken aşağıdaki yollardan biri
             kullanılabilir.
               •  Her kitap tek tek sayılarak kitaplıktaki toplam kitap sayısı 50 olarak bulunabilir.
               •  5 defa 10 sayısı toplanarak kitaplıktaki toplam kitap sayısı  10 +  10 +  10 +  10 +  10 =  50  olarak bulunabilir.
               •  5 ile 10 çarpılarak kitaplıktaki toplam kitap sayısı 510$  =  50   olarak bulunabilir.
             Bu yöntemlerden çarpma yoluyla saymanın diğerlerine göre daha hızlı saymayı sağladığı görülmektedir.
             Fakat her sayma işlemi için çarpma yolunun kullanılması uygun olmayabilir. Örneğin 10 kız, 15 erkek
             öğrenciden oluştuğu bilinen bir sınıfın mevcudu hesaplanırken uygun olan yöntem, toplama yoluyla
             saymadır. Herhangi bir sınıftaki erkek öğrenci sayısının bulunmasında ise eşleme yoluyla sayma
             yapılmalı ve her erkek öğrenci 1 den başlanarak bir ardışık pozitif tam sayı ile eşlenmelidir.

             Sonuç olarak uygun sayma yönteminin kullanılması bu yöntemi kullanan kişilere zaman kazandırıp
             kişilerin  hayatlarında kolaylık sağlar.




                       Bilgi
                     Bir  kümenin  elemanlarını,  pozitif  tam  sayılar  kümesinin  elemanları  ile  sıralı  olarak  bire  bir
                     eşleyerek bulma işlemine bire bir eşleme yoluyla sayma denir.






                                                                                                      15
   1   2   3   4   5   6   7   8