Page 37 - Matematik 10 | 3.Ünite
P. 37
27
2
x - 7 x + 10 | x - 5
2
x
x -- 2 x + 1 rasyonel ifadesinin en sade hâlini bulunuz.
2
5 $ ]
x - 7 x + 10 | x - 5 = ] x - g x - 2g $ ] x + 1g =
2
x
x -- 2 x + 1 ] x - 2 $ ]g x + 1g ] x - 5g 1 olur.
28
2
Hayırsever iş adamı Kemal Bey, yıllık kazancının x Türk
lirasını ihtiyacı olan üniversite öğrencilerine burs vermek için
ayırıyor. Bu parayı aşağıdaki koşullara uygun olarak dağıtıyor.
• Öncelikle 1600 Türk lirasını komşusunun kızı Polen’e veri-
yor.
• Kalan parasını ise (x>40 olmak üzere) x - 40 kişiye eşit
olarak dağıtıyor.
Buna göre Polen dışındaki öğrencilerin kaçar Türk lirası burs
aldığını bulunuz.
2
2
Kemal Bey, x Türk lirasının 1600 Türk lirasını Polen’e verdiğinden geriye x - 1600 Türk lirası kalır.
Kalan parasını x - 40 öğrenciye eşit olarak dağıttığında bu öğrencilerden her biri,
2
2
x - 1600 x - 40 2 (x - 40 ) (x$ + 40 )
x
= = =+ 40 Türk lirası alır.
x - 40 x - 40 (x - 40 )
ALIŞTIRMALAR
2
2
3
2
x
x
x +- 6 x - 9 x - 1 x ++ 1
1. 2 | 2 ifadesinin en sade 4. 2 | 2 ifadesinin en sade
x
x -- 2 x - 2 x - 3 x - 2 x + 1 x - 1
hâlini bulunuz. hâlini bulunuz.
2
x
x -+ a
x + 1 x 5. a ve b birer gerçek sayıdır. 2
2. 2 - x - 1 ifadesinin en sade hâlini bulunuz. x + 2 x + b
x - 1 x + 1
ifadesinin en sade şekli x + 4 olduğuna göre
ab$ ifadesinin değerini bulunuz.
2
4
x + 1 x - 1
x - 2 $ ] x + 1g 6. | ifadesinin en sade hâlini
3. 2 ifadesinin en sade hâlini bulunuz. x + 1 x - 1
x - 4
bulunuz.
187