Page 30 - Seçmeli Psikoloji | 2.Ünite
P. 30

2. ÜNİTE


                 2.13.3. Algıyı Etkileyen Sosyal ve Çevresel Değişkenler

                   Algı, büyük oranda algılayanın kendisinden kaynaklanan özelliklerden etkilenir. Algılayanın kendisinden kay-
               naklanan faktörler çevresel faktörlere göre algılamada daha etkilidir. Örneğin yolda yürürken yanıp sönen bir rek-
               lam panosu dikkat çekebilir ancak ihtiyaç duyulan bir ürünün reklamı dikkati daha çok çeker. Zaman algısı da
               büyük ölçüde, algılayanın kendisinden kaynaklanan faktörlere bağlıdır. Arkadaşlarla sohbet ederken geçirilen bir
               saat hastanede geçirilen bir saatten daha kısa algılanır.
                   Herhangi bir olay, durum veya nesneye karşı olumlu ya da olumsuz tutum farklı algılara neden olur. Örneğin
               bir giyim markası hakkında duyulan söylentiler diğer insanların o markayla ilgili olumlu ya da olumsuz tutum ge-
               liştirmesine neden olabilir. Tutulan takım, beğenilen sanatçı, oy verilen parti ile ilgili algılar tutumlarla şekillenir.
                 Başkalarına ya da olaylara olumlu veya olumsuz duygularla yaklaşmanın temelinde çoğu zaman kişilik özellik-
               leri yatar. Örneğin kişilik olarak güvensiz bir yapıya sahip olan biri, insanların arkadaş olmak için yaptıkları girişim-
               lere şüpheyle yaklaşabilir.
                   İhtiyaç ve güdüler algıya yön verir. Para kazanmaya güdülenen bir mimar gördüğü yeşil araziyi gökdelenlerin
               yükseleceği bir alan olarak algılarken ressam o manzaranın güzelliğinden ilham alabilir. Deneyimler ve beklentiler
               de algıyı etkiler. İnsanlar tarafından sıklıkla aldatılmak insanların güvenilmez olduğu algısına yol açabilir.
                   İçinde yaşadığı toplumun kültürel özellikleri, inançları, de-
               ğerleri gibi sosyal değişkenler kişinin nesne ve olayları algı-
               lama biçimini etkiler. Örneğin baykuş uğursuz kabul edildiği
               kültürlerde sevimsiz, bilgeliğin sembolü olarak kabul edildiği
               kültürlerde ise sevimli olarak algılanır. Kültürden kültüre en
               çok değişen algılar güzellik, hoşa gitme ve beğenmeyle ilgili
               algılardır. Bazı Afrika ülkelerinde güzel olarak algılanan süs-
               lemelerin başka toplumlarda güzel algılanmaması kültürün
               algıya etkisine örnektir (Görsel 2.61).
                   Bütün yaşantılar bir çevrede oluşur. Nesneler, içinde bu-
               lundukları çevresel koşullarla birlikte algılanır. Beyaz önlüklü
               birinin  hastanede  doktor,  okulda  öğretmen  olarak  algılan-
               masında ortam ve çevre etkilidir. Bireyin, belli bir süreliğine
               içinde bulunduğu ve gelen uyarıcıları alabildiği çevreye algı
               alanı denir. Odasında ders çalışan öğrenci için algı alanı oda-
               sıyla sınırlıdır. Öğrenci camdan dışarıya baktığında algı alanı
               değişmiş olur. Yine orta düzeyde başarıya sahip bir öğrenci   Görsel 2.61:  Bazi Afrika ülkelerinde güzel olarak
               ders çalışmayan öğrencilerin olduğu bir sınıfta çalışkan, çok      algilanan takilar
               çalışan öğrencilerin olduğu bir sınıfta çalışmayan biri olarak
               algılanabilir.


               2.14.  DUYUM VE ALGI ARASINDAKİ FARKLAR


                 Duyum, bir duyu organının uyarılmasıyla meydana gelen basit
               bir olaydır. Algının meydana gelmesi için duyumun olması gerekir
               yani duyum olmadan algı gerçekleşmez. Duyumların beyin tara-
               fından yorumlanıp anlamlandırılması sürecine algılama, ortaya
               çıkan ürüne ise algı denir. Örneğin bir nesne görmek duyumdur.
               O nesnenin içinde yemek olan bir tabak olduğunu anlamak ise al-
               gıdır (Görsel 2.62). Yeni doğan bir bebeğin bu karmaşık bağlantıyı
               kurması  mümkün  değildir  yani  algı,  öğrenmenin  etkisine  açıktır.
               Öğrenilenlere bağlı olarak değişen algı öznel duyum ise nesneldir.
               Duyumda uyarıcılar tek tek alınır. Algıda ise bu uyarıcılar bir bütün
               olarak anlamlandırılır. Bir müzik parçası dinlediğinizde tek tek nota-  Görsel 2.62:  Tabaktaki yemek
               ları değil, bütün bir melodiyi algılarsınız.




         62   PSİKOLOJİNİN TEMEL SÜREÇLERİ
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35