Page 31 - Seçmeli Psikoloji | 2.Ünite
P. 31

2. ÜNİTE



                  OKUMA METNİ


                    DUYUM, ALGI VE BİLİNÇLİLİK



































                                                  Görsel 2.63:  Bilincin işleyişi
                    Bilinç; biyoloji, felsefe, sosyoloji ve psikolojinin ilgi alanina giren ve bugün hâlâ tartişilmaya devam
                 edilen bir konudur. Psikolojide bilinç "bireyin iç dünyasi ve çevresinden haberdar olduğu, uyaranlara
                 doğru yanitlar verdiği uyaniklilik durumu" olarak tanimlanir. Uyanik bilinç; duyumu, algiyi, düşünmeyi,
                 öğrenmeyi, problem çözmeyi vb. içerir (Görsel 2.63).
                      Psikoloji tarihinde bilinçle ilgili farkli görüşler ortaya çikmiştir. Psikolojinin konusunun bilinç olmasi
                 gerektiğini savunan yapisalcilara göre duyum ve alginin anlaşilmasi için insan bilincinin iç gözlem yönte-
                 mi ile incelenmesi gerekir. Yapisalcilari eleştiren davranişçi yaklaşim, organizmayi bir kara kutuya benze-
                 tir. Organizmanin içinde gerçekleşen anlama, yorumlama, algilama gibi süreçlerin gözlenemeyeceğini bu
                 yüzden psikolojinin konusunun bilinç olamayacağini savunur. Psikanalitik yaklaşima göre duyum ve algida
                 bilinçle beraber bilinç dişi zihinsel süreçlerin de etkisi vardir.
                      Alginin hem fizyolojik hem de psikolojik bir boyutu vardir. Alginin fizyolojik boyutu duyu organlarina
                 dayanir. Psikolojik boyutta ise devreye zihin girer. Daha önce belirtildiği gibi algilayanin kendisinden ve
                 uyaricidan kaynaklanan birçok faktör algiya yön verir.
                      Duyum ve algida bilincin en önemli fonksiyonlarindan biri insani fazla uyarandan korumaktir. Algida
                 seçicilik denilen bu süreç sayesinde birey birçok uyarandan sadece ilgi alanina girenleri seçer ve algilar.
                 Bununla birlikte zihin diğer uyaranlari da farkinda olmadan depolar. Örneğin derste öğretmenin anlattik-
                 larini seçerek algilayan öğrenci farkinda olmadan dişaridan gelen bir sesi, ortamdaki isiyi, arkadaşinin
                 düşürdüğü kalemi de algilar.
                      Bilincin etkisi, bir duyum veya alginin ilk aşamasinda daha fazladir. Örneğin ilk kez araba kullanan
                 birinin tüm bilinci etkin bir biçimde devrededir. Kendi hareketlerini ve arabayi tüm ayrintilari ile bilinçli
                 olarak algilar. Bir süre sonra otomatik hâle gelen bu davraniş sonucu kişi kendi hareketlerinin ve arabanin
                 işleyişinin farkinda olmadan yanindaki arkadaşinin söylediklerini duyup algilayabilir.

                 (http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6118/82089 adresinden yararlanilarak komisyon tarafindan düzen-
                 lenmiştir. 28.12.2017, s. 16-23)







                                                                                   PSİKOLOJİNİN TEMEL SÜREÇLERİ  63
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36