Page 174 - Sanat Tarihi -12
P. 174

5.         ORTA ASYA TÜRK SANATI
             ÜNİTE

                                               5.4. UYGUR SANATI

                                               Kutluk  Bilge  Kağan  tarafından  744’te  kurulan  Uygur  Devleti’nin
                                           başkenti Ordu-Balık’tır. Kutluk Bilge Kağan’ın yerine geçen oğlu Moyençor
                                           zamanında Orta Asya’daki Türk boylarının çoğu egemenlik altına alınarak
                                           güçlü bir devlet oluşturulmuştur. Bögü Kağan zamanında devlet en parlak
                                           dönemini yaşamıştır. Fakat bu dönemde kabul edilen Maniheizm dininin
                                           Uygurların  savaşçılığı  üzerindeki  olumsuz  etkisi  ve  daha  sonra  gelen
                                           kağanların  aynı  başarıyı  gösterememesi  üzerine  devlet  zayıflamaya
                                           başlamış  ve  840  yılında  Kırgızlar  tarafından  yıkılmıştır.  Uygurlar,  Orta
                                           Asya’da refah ve hoşgörünün geliştiği zengin bir kültür oluşturmuşlardır.
                                           Maniheizm ve Budizm başta olmak üzere birçok dinî inanışın barış içinde
                                           bir arada yaşamasını sağlamışlardır (Görsel 5.21).

                                               Mimari

                                                  Yerleşik hayatı benimseyen Uygurlar, büyük saraylar ve tapınaklar inşa
                                           ederek  mimarlık  alanında  kalıcı  eserler  bırakmışlardır.  Yaşadıkları
                                           bölgenin  verimli  tarım  alanı  olması  ve  yeni  inançlarının  da  tapınak
                                           mimarisine önem vermesi bunda etkili olmuştur.

                                                   Uygurlar,  şehircilik  alanında  büyük  gelişme  kaydetmiş,  birçok  kent
                    Görsel 5.21
              Uygur Budist Rahip minyatürü  kurup etrafını surlarla çevirmişlerdir. Evler, saraylar, manastır ve tapınak-
                                           lar Uygur kent mimarisinin önemli ögeleridir. İki kanatlı kapıdan girilen,
                                           etrafı  yüksek  duvarlarla  çevrili  evlerde  oturan  Uygurlar,  daha  öncede
                                           kullanılan kerpiç ve toprak damlı ev mimarisini daha da geliştirmişlerdir.
                                           Bu evler yarım metre yüksekliğinde tuğla duvar üzerine, avlulu ve tek katlı
                                           olarak yapılmıştır. Dikdörtgen planlı olan evlerin pencereleri yuvarlak ve
                                           kemerli, çatıları ise kiremitle örtülüdür. Uygur evleri plan açısından Ana-
                                           dolu’daki Türk evleri ile benzer özellikler göstermektedir (Görsel 5.22).


                                               Uygurlar  Budizm  ve  Maniheizm  dinlerinin  tapınak  mimarisinin
                                           etkisiyle  mabetlerini  kubbeli  ve  köşe  tromplu  olarak  inşa  etmişlerdir.
                                           Hoço’da bulunan saray, köşk ve mezar harabelerinde tonozlu ve kubbeli
                                           kısımlar (Görsel 5.23) ile duvarlara yapılan resimler dikkat çekmektedir
                   Görsel 5.22             (Görsel 5.24).
                 Temsili Uygur evi





















                                    Görsel 5.23                                   Görsel 5.24
                            Maniheist tapınak kalıntıları, Uygurlar    Maniheist tapınağındaki duvar resimleri, Uygurlar

            174
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179