Page 185 - Sanat Tarihi -12
P. 185

İSLAM VE TÜRK MİMARİSİ        6.
                                                                                                     ÜNİTE




                Erken Dönem İslam Sanatında Cami


                Camiler, İslam sanatının en önemli mimari eserleridir.
             İlk  camiler  basit  çevre  duvarlarına  sahip  çoğunlukla
             üzeri  açık  ibadet  yerleridir.  Hz.  Muhammed’in  bütün
             faaliyetlerinin merkezi ve ilk camilere de örnek olan Mes-
             cid-i Nebevi (Görsel 6.5), etrafı duvarlarla çevrili bir avlu
             ve üzeri düz çatı ile örtülmüş bir yapıdır. Emeviler Döne-
             mi’nde genişletilen yapıya, değişik zamanlarda eklemeler
             yapıldığından  Hz.Muhammed,  Hz.  Ömer  ve  Hz.  Ebu-
             bekir’in mezarları yapının içinde kalmıştır. İlk yapıldığı               Görsel 6.5
             dönemlerde  siyah  beyaz  mermerle  süslenen  caminin            Günümüzde Mescid-i Nebevi, Medine
             revakları sütun ve kemerlerle zenginleştirilmiştir. Osmanlılar Dönemi’nde
             ise  giriş  kapısı,  mihrap  ve  türbenin  üzerindeki  kubbeler  onarılmış,  Hz.
             Muhammed’in türbesinin üzerine de dilimli yeşil kubbe yapılmıştır.


                Emevi  Halifesi  I.  Velid  tarafından  bir  Roma  tapınağı  ile  Bizans
             bazilikasının  yerine  yaptırılan  Şam  Emeviye  Camii  (706-715),  mimari
             planı ile İslam dünyasında örnek alınan bir eserdir (Görsel 6.6). Caminin
             planı; kıble duvarına paralel, birbirinden sütun sıralarıyla ayrılan üç sahın
             ile  ortada  bunları  dik  olarak  kesen  bir  sahından  oluşmuştur.  Sahınların
             kesişme yerini bir kubbe örtmektedir. Günümüze orijinal planı ile gelen            Görsel 6.6
             ender camilerden olan eserin mozaik süslemeleri dikkat çekicidir. Mozaik       Emeviyye Camii, Şam
             süslemelerinde köşkler, servi ağaçları ve cennet tasvirleri dikkati çekmektedir.

                Hz. Muhammed’in Miraç olayının gerçekleştiği yer olarak kabul edi-
             len Kubbetü-s Sahra (Görsel 6.7), Emevi Halifesi Abdülmelik tarafından
             691’de ziyaretgâh olarak yaptırılmıştır. Sekizgen planlı yapının içinde yer
             alan ikinci sekizgen bölüm sütunlarla ve kemerlerle çevrilmiş olup iç
             kısımda ise daire şeklini almıştır.  Yapının üzeri yirmi metre çapında
             bir kubbe ile örtülmüştür. Ahşap kubbenin üzerinin kurşun ile
             kaplanmış olması eserdeki Bizans etkisini göstermektedir. Yapının
             içi zengin mozaik süslemelerle kaplanmıştır. Süslemelerinde
             asma yaprakları, üzüm salkımları ile kanatlı hayvan figürleri
             kullanılmıştır. Süslemeler, yapının özellikle kubbe kasnağı,
             kemerleri ve kubbe ile kemer arasındaki üçgenlerde yer alan altın
             zeminli yeşil ve sarı mozaiklerden oluşur. İlk yapıldığı dönemde
             caminin iç kısmının kaplanmasında kullanılan mozaiklerin yerine                              Görsel 6.7
             Kanuni Sultan Süleyman Dönemi’nde çini süslemeler yapılmıştır.                               Kubbetü-s
                                                                                                  Sahra’nın kesiti, Kudüs
                                                                                                        (temsili resim)
                Halife Abdülmelik tarafından 702’de Bizanslılar
             Dönemi’nde yapılan Meryem Bazilikası’nın yerine
             yaptırılan  Kudüs’teki  Mescid-i  Aksa’da  mihrap
             duvarına dikey uzanan sahınlar mihraba paralel
             bir  sahınla  kesilmiş,  mihrap  önü  kubbe  ile
             örtülmüştür.  Sonraki  yıllarda  yapının  sağına  ve
             soluna altışar sahın ilave edilerek yapı genişletil-                          Görsel 6.8
             miştir (Görsel 6.8).                                                          Mescid-i Aksa, Kudüs


                                                                                                           185
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190