Page 186 - Sanat Tarihi -12
P. 186

6.         İSLAM VE TÜRK MİMARİSİ
             ÜNİTE






















                                                                        Görsel 6.9
                                                                     Ulu Camii, Kurtuba
                                              İspanya’da  Endülüs  Emevileri  Dönemi’nde  Halife  I.  Abdurrahman
                                           tarafından  786’da  yaptırılan  Kurtuba  Ulu  Camii  (Görsel  6.9),  mihrap
                                           duvarına dikey olarak uzanan dokuz sahından ve revaklı avludan oluşur.
                  Görsel 6.10              Camide yüzlerce sütun ve iki katlı revaklar mevcuttur. 833’te II. Abdurrah-
            Ulu Camii minaresi, Samarra
                                           man Dönemi’nde yapılan eklemelerle cami genişletilmiştir. Yapının dikkat
                                           çekici özelliği atlamalı olarak beyaz taş ve kırmızı tuğla ile örülmüş, iki
                                           katlı at nalı ve dilimli kemerleri ile bu kemerlerin insanda bıraktığı renk ve
                                           biçimsel  etkidir.  Mermer  ve  mozaik  malzeme  ile  yapılan  süslemelerde
              Bunu biliyor musunuz ?
                                           bitkisel motifler ile kûfi (köşeli Arapça yazı) yazılar bulunmaktadır.

         Kûfe planı; mihrap duvarına dik
         veya paralel  uzanan sahınlarla      Samarra Ulu Camii, Abbasi Halifesi Mütevekkil tarafından 848-852
         bölünmüş bir cami planıdır.       yılları arasında kûfe planlı olarak yaptırılmıştır. Cami, mihrap duvarına dik
                                           uzanan yirmi beş sahından meydana gelmiştir. Günümüze yalnızca tuğlalı
                                           dış duvarları ile minaresi ulaşmıştır. Yapılan kazılarda bitkisel motifli alçı
                                           süslemeler ile çini parçaları bulunmuştur. Eser malviye (helezonik) şeklin-
                                           deki  anıtsal  minaresiyle  dikkat  çekmektedir.  Kare  biçimli  tabanlığa
                                           oturtulmuş  gövdesi,  helezon  biçiminde  yükselen  yapıyı  rampa  şeklinde
                                           dolanan, tabandan en üst kısma doğru daralan koni şeklindedir (Görsel 6.10).

                                              Türk Sanatında Cami


                                              Türklerde ilk cami örneklerine, İslamiyet’i resmî din olarak kabul eden ilk
                                           Türk devleti Karahanlılarda rastlanmaktadır. Karahanlılar Dönemi’nde Merv
                                           şehri yakınlarında bulunan Talhatan Baba Camii (Görsel 6.11); dikdörtgen
                                                                 biçimli,  yanlara  doğru  küçük  çapraz  tonozlarla
                                                                 genişletilmiş,  tek  kubbeli  bir  plana  sahip  olup
                                                                 tamamen  tuğladan  yapılmıştır.  Tuğlaların  değişik
                                                                 şekillerde dizilmesi ile süslemeler oluşturulmuştur.


         Görsel 6.11                                                Karahanlılardan sonra İslamiyet’i kabul eden
      Talhatan Baba
        Camii, Merv                                              Gaznelilerin  en önemli camilerinden olan Leşker-i
                                                                 Bazaar  Ulu  Camii  (11.  yy.),  enine  dikdörtgen
                                                                 plana sahiptir. Mihrap duvarına uzanan iki sahın,
                                                                 mihrap  önünde  dikey  bir  sahınla  kesişmiş  ve
                                                                 üstüne kubbe yerleştirilmiştir.




            186
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191