Page 187 - Sanat Tarihi -12
P. 187

İSLAM VE TÜRK MİMARİSİ        6.
                                                                                                     ÜNİTE




                Mihrap önü kubbeli cami planını geliştiren Selçuklular, yalnız İran’da
             değil bütün  İslam dünyasında kullanılan plan ve mimari şekiller ortaya
             koymuşlardır. Cami mimarisinin en önemli anıtsal eserlerinden biri olan
             İsfahan Mescid-i Cuması, 1080’de Melikşah tarafından yaptırılmıştır. 1121’de
             yanan  cami  1157’de  Sultan  Sencer  tarafından  yeniden  inşa  ettirilmiştir.
             Medrese ve cami birleşiminin ve dört eyvanlı cami tipinin ilk örneği olan
             eserde üç dilimli tromplarla kubbeye geçiş sağlanmıştır. Minarelerde zengin
             tuğla süslemeleri dikkat çekmektedir (Görsel 6.12).


                Anadolu Selçuklularına ait Konya Alaaddin Camii’nin inşasına 12. yy.
             ortalarında başlanmış, 1220’de Alâaddin Keykubad Dönemi’nde bitirilmiştir.
             Kûfe planlı caminin minberi abanoz ağacından yapılmıştır. Caminin mihrap
             çevresi ve kubbelerinin içi çini süslemelidir. Ana giriş kapısında kesme taş,
             mihrabında  ise  mermer  kullanılmıştır. Avlusunda  biri  II.  Kılıçarslan’a  ait,
             diğeri ise tamamlanmamış iki kümbet bulunmaktadır (Görsel 6.13).




















                                          Görsel 6.13
                                       Alaaddin Camii, Konya
                Anadolu’da  sıklıkla  görülen  cami  tiplerinden  biri  de  ahşap  direkli
                                                                                                Görsel 6.12
             camilerdir. Anadolu Selçuklu Dönemi ahşap direkli camilerden biri olan         Mescid-i Cuma, İsfahan
             Ankara Arslanhane Camii (1298), mihraba dik beş sahınlı bir yapıdır.
             Caminin  mihrabı  çini,  mozaik  ve  alçı
             süslemelerle, minberi ise ağaç işçiliği ile                                 Bunu biliyor musunuz ?
             dikkat çekmektedir. Ahşap direkli bir diğer
             eser  de  Beyşehir  Eşrefoğlu  Camii’dir.                                Çarşamba (Samsun) Göğceli Camii
             Eser, 1299’da yapılmış, bazilikal planlı ve                              (1206) Türkiye sınırları içinde ayakta
             piramidal  çatılı  bir  yapıdır.  Orta  sahını                           kalabilen en eski ahşap camidir ve
             altına  yapılmış  kar  kuyusu,  çini  mozaik                             yapımında hiç çivi kullanılmamıştır.
             işlemeli mihrabı ve mihrab önündeki çini
             mozaik  kaplamalı  kubbesi  ile  dikkat
             çekmektedir (Görsel 6.14).                       Görsel 6.14
                                                       Eşrefoğlu Camii kubbesi, Beyşehir
                Aydınoğlu Mehmet Bey tarafından 1312’de yaptırılan Birgi Ulu Camii kare
             planlıdır. Eserde mihrap duvarına uzanan beş sahın bulunmaktadır. Orta sahın
             diğerlerinden daha uzun olarak yapılmış, sahınlar sütunlarla ayrılmıştır. Yapı
             kemerler üzerine ahşaptan yapılmış meyilli çatı ile örtülmüştür. Güneybatı cephe-
             sinde yükselen minare firuze renkli sırlı tuğlaların baklava ve zikzak biçiminde   Göğceli Camii iç görünüm
             sıralanması ile süslenmiştir. Caminin mihrabı mozaik çinilerle kaplanmıştır.


                                                                                                           187
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192