Page 195 - Sanat Tarihi -12
P. 195
İSLAM VE TÜRK MİMARİSİ 6.
ÜNİTE
Etkinlik
Aşağıdaki görsellerde İslam ve Türk sanatında gelişen dinî mimarlık eserleri verilmiştir. Görsellerin altına
eserin ismini ve dönemini örnekte verildiği gibi yazınız.
Kubbetü’s Sahra - Emeviler
6.3. SİVİL MİMARİ
6.3.1. Kervansaraylar
Karahanlıların ve Gaznelilerin ribat adını verdikleri kervansaraylar, Büyük
Selçuklular Dönemi’nde geliştirilmiş, Anadolu Selçukluları Dönemi’nde ise
gelişimini tamamlamıştır. Kervansaraylar özellikle Selçuklular zamanında
kervanların güvenliğini sağlamak ve gerektiğinde de bir kale
olarak kullanılmak üzere ticaret yolları üzerinde yapılmıştır.
Karahanlılar Dönemi’nde yapılan Ribat-ı Melik, Buhara-
Semerkant yolu üzerindedir (Görsel 6.34). 1078 yılında yapılan
kervansarayda bir avlu etrafında tonozlu odalar ve mekânlar iki
katlı olarak yer almıştır. Köşelerde yuvarlak kuleler ve ortada
abidevi ana giriş kapısı gelişmiş mimari üslubun olduğunu
göstermektedir.
Karahanlı mimari geleneğini devam ettiren Ribat-ı Mahi,
Gazneli Sultan Mesut tarafından 1019-1020 yılları arasında
yaptırılmıştır. Eyvan ve kubbeli mekânların birleşmesine öncülük
eden eser kare planlı ve dört eyvanlıdır. Duvarları yüksek kule-
lerle desteklenmiştir. Eserde palmet ve rumi dolgulu geometrik Görsel 6.34
süslemelerin çok azı günümüze ulaşabilmiştir. Ribat-ı Melik Kervansarayı’nın giriş kapısı
195