Page 64 - Sanat Tarihi -12
P. 64
3. İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS
ÜNİTE
Etkinlik Heykel ve Kabartma Sanatı
Aşağıda Mezopotamya heykel sanatına ait görsel verilmiştir. Görseli inceleyerek Mezopotamya heykel
sanatının özelliklerini örnekteki gibi heykeller üzerinden tespit ediniz, boşluklara yazınız.
Gözler, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Eller, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Heykeller frontal duruş pozisyonundadır.
Elbiseler, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Heykeller, kaide . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Heykeller ve kabartmalar Sümer sanatının en etki-
leyici ürünlerindendir. Kireç taşı, diyorit ve mermerden
yapılan Sümer heykellerinin temaları genellikle tanrılar, Görsel 3.5
Kral
krallar, devlet adamları ve kentlerin önde gelen kişi- Lugaldalu’nun
leridir. Sümer heykel ve kabartmalarında krallara Heykeli
tanrılardan daha fazla yer verildiği görülür.
Günümüze kadar gelen heykellerin çoğu altın
ve gümüş gibi madenlerden yapılmış olan-
lardır. Sümer heykellerinde ayakta duran ve
hantal gövdeli figürler genellikle hareketsiz,
ağır ve dinsel niteliktedir. Heykellerin üzerin-
de sağ omzu açıkta bırakan ve tek parçadan
oluşan bir elbise bulunmaktadır. Eller ise ibadet
pozisyonunda göğsün üstünde birleştirilmiştir.
Vücut formları orantısızdır ve sanatçı kendisine
göre önemli gördüğü yerleri (baş, omuzlar, kollar,
eller) daha büyük olarak işlemiştir. İstanbul
Görsel 3.4
Kral Gudea Heykeli Arkeoloji Müzesinde bulunan Kral Lugaldalu
Heykeli ile Kral Gudea ve İri Gözlü Sümer
Heykeli bu özellikleri en iyi yansıtan eserler-
dendir (Görsel 3.4, 3.5).
64