Page 67 - Sanat Tarihi -12
P. 67

İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS         3.
                                                                                                     ÜNİTE




                Mimari


                Akad mimarisinde Sümer etkisi yoğun olarak görülmektedir. Akadlar
             mimari  eserlerini  dayanıksız  olan  kerpiç  ve  sırlı  tuğladan  yapmışlardır.
             Akadlar, Sümerlerden farklı olarak saraylarda resmî çalışma bölümlerini
             oturulan bölümlerden avlularla ayırmıştır. Çalışma odaları ve ek bölümler
             avlunun bir tarafına dizilmiştir. Sarayların girişlerinde yer alan sütunların
             çevresinde özellikle aslan heykelleri bulunmaktadır. Akadlar, tanrılardan
             daha fazla krallarını ön plana çıkardıkları ve krallarına  Akad’ın tanrısı gibi   Dağın tepesinde gökyüzü
                                                                                              tanrılarının simgeleri olan
             unvanlar verdikleri için tapınak mimarisi gelişmemiştir. Akad evleri ise      Güneş Kursları yer almaktadır.
             Sümer mimarisinin özelliklerini taşımaktadır. Akad Devleti yıkıldığında
             bölgede  hüküm  süren  Gutiler  Dönemi’nde  şehirlerde  büyük  tahribatlar
             meydana geldiği için Akadlardan günümüze çok fazla mimari eser kalma-
             mıştır.                                                                         Mezopotamya’da tanrıların
                                                                                                 sembollerinden olan
                                                                                           boynuzlu tacı başında taşıyan
                Heykel ve Kabartma Sanatı                                                     tanrılaştırılmış (Tanrı Kral)
                                                                                          Naram-Sin, ordularının başında
                                                                                                    dağa tırmanıyor.
                Akadlar, heykel yapımında fırınlanmış tuğla
             kullandıkları  için  onlardan  günümüze  kalmış
             büyük anıt heykeller yok denecek kadar azdır.
             Fakat  Mezopotamya  kültürünün  en  seçkin
             kabartma örneklerinden birçoğu da Akadlar
             Dönemi’ne aittir.                                                                 Diğer bütün gürlerden
                                                                                            büyük çizilmesi Naram-Sin’in
                                                                                                      kudretinin ve
                Akadlar, sanatta Sümerlerden farklı                                               tanrılaştırılmasının
             olarak eserlerinde derinliğe, hacme ve                                                     ifadesidir.
             forma daha fazla önem vermişlerdir.
             Naram-Sin Steli bunun en güzel
             örneklerindendir (Görsel 3.11).
             Pembe kum taşından yapılan bu
                                                                                          Naram-Sin’in ayaklarının altında
             anıt Naram-Sin’in kazandığı                                              yenik düşen ve kraldan aman dileyen
             zaferden sonra yapılan dinî                                                 düşman askerleri yer almaktadır.
             kutlamayı tasvir etmektedir.



                                                                                                    Tırmanan Akad
                                                                                                 askerlerinin hareketi,
                                                                                                       kabartmayı
                                                                                                     durgunluktan
                                                                                                    kurtarmaktadır.



                               Görsel 3.11
                             Naram-Sin Steli
                                                                                            Kabartmadaki askerlerin
                                                                                           ayaklarının bastığı zeminin
                                                                                         Sümer kabartmalarındaki gibi
                                                                                          düz olmaması kabartmanın
                                                                                          gerçekçiliğini arttırmaktadır.





                                                                                                           67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72