Page 66 - Sanat Tarihi -12
P. 66

3.         İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS
             ÜNİTE




                                              Asurlular tapınak olarak Sümer geleneğine uygun
                                           yedi katlı zigguratlar yapmışlardır. Asurlularda cenaze
                                           evin bir odasının zeminine gömüldüğü için şehirlerde
                                           kent dışı mezarlıklar yoktur. Kral ve soylular için ise
                                           kare ya da dikdörtgen planlı yer altı mezar odaları
                                           yapılmıştır.

                                              Heykel ve Kabartma Sanatı


                                              Asurlular  genellikle  tapınaklara  armağan
                                           olarak  yaptıkları  heykel  ve  kabartma  sanat-
                                           larında güzide eserler vermelerine rağmen heykel-
                                           lerden çok azı günümüze ulaşmıştır. İngiltere’deki
                                           British Müzesinde yer alan kral II. Asurnasirpal’in
                                           heykeli Asur  heykel  sanatının  önemli  örneklerin-
                                           dendir (Görsel 3.8). Asur şehirlerindeki anıtsal yapı-
                                           ların kapılarında bulunan kanatlı, insan başlı ve beş
                                           ayaklı  boğa  heykelleri  ile  üst  yarısı  kadın  ya  da
                   Görsel 3.9              erkek  heykeli  formunda  olan  sütunlar Asurlular-
            Aslan gürlü kabartma, Asurlular  dan kalan ilgi çekici eserlerdir.


                                              Asurlularda devletin gücünü ve kralın başarıla-
                                           rını ölümsüzleştirmek amacıyla saray duvarlarını
                                           süsleyen  figürlü  kabartmalar,  ulaşılan  seviyeyi
                                           gösteren en önemli eserlerdir. Özellikle Asur Kralı
                                           II.Sargon’un  sarayında  bulunan  kabart-
                                           malarda aslan figürüne hem önden, hem
                                           de yandan görünür  bir  ifade  vermek
                                           büyük  ustalık  ve  kabiliyet  gerek-
                                           tirmektedir  (Görsel  3.9).  Saray du-
                                           varlarındaki orthostatlar Asur kabart-            Görsel 3.8
                                           ma sanatının en güzel örnekleridir           II. Asurnasirpal’in Heykeli
                                           (Görsel 3.10). Taş bloklar üzerine işlenen sahneler; sefer ve sefer sonrasında
                                           yapılan kutlamalardan,  dinî  törenlerden  ve  av  sahnelerinden  seçilmiştir.
                                           Mezopotamya için yeni olan taş levhalar üzerine bir öykünün arka arkaya
                                           film  şeridi  gibi  öyküleyici  bir  anlatımla  işlenmesi Asurluların  kabartma
                                           sanatına getirdiği bir yeniliktir.

                                               3.1.3. Akad Sanatı


                                              Sami kökenli bir halk olan Akadların ana vatanları ve Mezopotamya’ya
                                           geliş  tarihleri  ile  ilgili  kesin  bilgiler  mevcut  değildir.  MÖ  2.300’lerde
                                           Sümerleri yenerek ülke yönetimini ele geçirmişler ve  Basra Körfezi’nden
                                           Akdeniz’e kadar Güney Mezopotamya’da geniş bir alana yayılan Akad
                                           Krallığı’nı  kurmuşlardır. Akad  Kralı  I.  Sargon  güçlü  memur  mekaniz-
                                           masıyla idare edilen bir devlet yapısı oluşturmuştur. En parlak dönemlerini
                                           yaşadıkları  Naram-Sin’in  ölümünden  sonra  zayıflamaya  başlayan Akad
                   Görsel 3.10
        Gılgamış ve Aslan kabartması, Louvre Müzesi  Devleti  MÖ 2.100’lerde Sümerler tarafından yıkılmıştır.

            66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71