Page 72 - Sanat Tarihi -12
P. 72
3. İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS
ÜNİTE
caddesi tapınağa bir vadi ile bağlıdır. Üst
teras duvarla çevrili bir avludur. Bu avlunun
dışında çift sütun sıraları, sağ yanında
kraliçenin mezarı, sol yanında tanrı Ra
adına yapılmış anıtsal sunağın bulunduğu
daha küçük bir avlu bulunmaktadır. Esas kut-
sal bölüm, üst avlunun gerisindeki kayaya
oyulmuştur. Tapınak duvarlarındaki ince
işçilikli kabartmalarda Kraliçe Haçepsut'un
yaşamına ve yönetimine ilişkin sahneler ve
başka ülkelere yapılan seferler betimlen-
miştir. Bu dönemin bir diğer önemli tapına-
ğı da diğer Mısır Kraliçesi Nefertiti'ye
(Görsel 3.22) ait olan Abu Simbel Tapı-
nağı’dır (Görsel 3.23).
Görsel 3.23
Abu Simbel Tapınağı
Tapınak mimarisinde mezar tapınaklarından başka bir diğer tapınak tipi
de Pilon tapınaklarıdır. Halkın yalnızca tören yolu üstünde törene katıla-
bildikleri bu tapınaklar genellikle avlu, hipostil, kutsal bölüm olmak üzere
birbirini izleyen üç ana bölümden oluşur. Bu mimarinin güzide örnekler-
inden olan ve Yeni İmparatorluk Dönemi’nde yapılan Karnak Tapınağı'nda
(Görsel 3.24) tapınağa gelen yol üstünde obeliskler bulunmakta, bu yol
büyük bir kapıya (pilon) açılmakta ve buradan çevresi sütunlarla çevrelen-
miş bir açık avluya (peristil) geçilmektedir. Avludan ikinci bir kapıyla, çok
sütunlu, ışığını tepeden alan bir salona (hipostile) girilir. Bu salondan da
üçüncü bir kapıyla (pilon) sadece firavun ve en yüksek rütbeli rahibin
girebildiği, karanlık ve zengin bezemeli kutsal odaya geçilmektedir. Bu
mimarinin bir diğer önemli örneği de Luksor Tapınağı’dır.
Görsel 3.22
Mısır Kraliçesi
Nefertiti’nin
büstü
Görsel 3.24
Karnak Tapınağı, Mısır
72