Page 75 - Sanat Tarihi -12
P. 75
İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS 3.
ÜNİTE
Yeni İmparatorluk Dönemi’nde heykel sanatı yeniden canlanmış ve
büyük boyutlu heykel geleneği en üst düzeye ulaşmıştır (Görsel 3.28). Bu
dönemde “doğallık” ön plana çıkmış, firavun ve ailesinin heykellerinde her
türlü kusur sergilenmiştir. Ayrıca eski döneme oranla daha çok memurların,
sanatçıların ve sıradan insanların heykelleri de yapılmaya başlanmıştır.
Mısır’da dinî inanca göre ruh, mezardaki ölü insanın yanı başına konu-
lan heykelde varlığını sürdüreceğinden heykelin sahibine benzemesi isten-
miştir. Hatta, doğal görünmeleri için bazıları boyanmıştır. Bu sebeple
Mısır’da portre sanatı erken dönemlerde ortaya çıkmıştır.
Kabartmalarda ana figür insandır. Tanrı, firavun, aslan, kuş ve günlük
yaşamla ilgili figürler kabartmalarda sıkça kullanılmıştır. Tanrı ve kral
figürleri diğer figürlerden daha büyük gösterilmektedir. Figürlerin baş,
göğüs, kol, bacak ve ayaklar profilden; gözleri ve omuzları ise cepheden
gösterilmiştir (Görsel 3.29).
Resim Sanatı
Duvar süslemesine düşkün olan Mısırlılarda resim sanatı ebedî, sürekli ve
kutsal olanı ifade etmek için kullanılmıştır. Bu nedenle tapınak ve mezar
odalarının duvarları boyanmış, kabartmalar ve hiyeroglif yazılarla süslenmiştir.
Görsel 3.28
İmparator II. Ramses Heykeli
Görsel 3.29
Mısır kabartma örneği
75