Page 22 - TARİH 10 - ÜNİTE 2
P. 22

2. ÜNİTE


                                              2.6. TÜRK DEVLETLERİNİN LİDERLİK MÜCADELESİ


                        TARTIŞALIM             Aynı dönemde yaşamış Türk devletlerinin birbirleriyle mücadele
                                               etmesinin sebepleri neler olabilir?

                                              Türk hükümdarlarının, dünyadaki diğer devlet ve milletleri hâ-
                                              kimiyeti altına alarak yönetmesi fikrine “Türk Cihan Hâkimiyeti
                                              Mefkûresi” denmiştir. Türk tarihinde, devlet kurma ve yönetme
                                              yetkisinin ilahi olarak hükümdara verildiğine inanılmış ve buna kut
                                              inancı denmiştir. Oğuz Kağan Destanı ve Kök Türk Kitabeleriʼnde
                                              de geçen kut inancı gereği, Türk kağanının sadece Türklerin değil
                                              tüm dünyanın hükümdarı olduğuna inanılmış ve fetihler de bu-
                                              nun için gerçekleştirilmiştir. Bilge Kağan; kitabelerde “Türk Tanrısı,
                                              Türk milleti yok olmasın diye beni kağanlığa oturttu.” diyerek bu
                                              anlayışı dile getirmiştir.
                                              Oğuz Kağanʼa (Görsel 2.26) göre gök, Türk devletinin otağı, güneş
                                              ise bayrağıdır. Türk inanışına göre Türk kağanı, göğün altındaki
                                              bütün ülkelerin hükümdarı gibi düşünülmüş ve bu durum Hun,
                                              Kök Türk ve Selçuklu devlet geleneğinde çok açık bir motif olarak
                                              işlenmiştir. Kaşgarlı Mahmut bunu “Tanrı devlet güneşini Türklerin
                                              burcunda doğdurmuş, göklerdeki dairelere benzeyen devletleri
                                              onun saltanatı etrafında döndürmüş, yeryüzünün hâkimi yapmıştır.”
                                              şeklinde ifade etmiştir.
               Görsel 2.26
               Oğuz Kağan (Temsilî)           Türk Cihan Hâkimiyeti Mefkûresi, İslamiyet’in kabulünden sonra
                                              Nizam-ı Âlem fikri ile birleşerek Osmanlı Devleti tarafından ileri
                                              seviyeye taşınmıştır. Türklerde hiçbir devirde önemini yitirmeyen
                                              bu ideal, Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Devri’nde Yıldırım Bayezid
                                              ile Timur’u karşı karşıya getirmiştir. Osmanlı Devleti, Yıldırım Ba-
                                              yezid zamanında Anadolu’nun büyük bir bölümünde hâkimiyet
                                              kurarak merkezî otoritesini Türk beyliklerine kabul ettirmiştir. Bu
                                              dönemde İstanbul’u da fethetmek isteyen Osmanlılar, doğudan
                                              gelen Timur tehdidi ile karşı karşıya kalmıştır.
               Görsel 2.27
               Timur’un Türbesi (Semerkant)
                                                                     Timur Kimdir?
                                                                     1336’da Maveraünnehir’de doğan Ti-
                                                                     mur, Moğollar’ın Barulas Boyu’na men-
                                                                     suptur.  Timur’un babası, Çağataylar’a
                                                                     bağlı Barulas Boyu’nun beyidir. Timur
                                                                     Devleti idari teşkilat, askerî sistem ve
                                                                     hukuki yapı olarak Moğol devletleri ile
                                                                     benzerlik göstermiştir. Timur’un sara-
                                                                     yında Türkçe konuşulmuş, Türk âdet ve
                                                                     gelenekleri uygulanmıştır. Bu yüzden
                                                                     tarihçiler, Timur’u Türkleşmiş Moğol
                                                                     olarak niteler. 1405 yılında Timur, Bü-
                                                                     yük Çin Seferi’ne hazırlanırken Otrar’da
                                                ölmüştür. Timur’un türbesi (Görsel 2.27) Semerkant’tadır
                       ÖRNEK METİN              (Afyoncu, 2016, s.83-84’ten düzenlenmiştir).




             66
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27