Page 5 - Tarih 10 - Ünite 4
P. 5

4. ÜNİTE


                                              Mevlânâ’ya göre insan, kendi kendini eğiterek hayvani ve şeytani
                                              yönlerinden sıyrılır. Kişide, çevrenin etkisine ve eğitimin gücüne
                                              inanan Mevlânâ: “İnsanın eğitimi ile yabani at rahvan olur.” sö-
                                              züyle eğitimle hayvanların bile yeteneklerinin geliştirilebileceğini
                                              belirtir.

                                                “Canında bir can var, o canı ara!
                                                Beden dağında bir maden var, o madeni ara!
                                                Ey yürüyüp giden dost, bütün gücünle ara!

                                                Aradığını dışarda değil, kendi içinde ara!”
                                                                                 Mevlânâ Celâleddîn-î Rumî

                                              Mevlânâ (Görsel 4.2) öğretilerinde, dinî-tasavvufi düşüncesinin
                                              kaynağının Kur’an ve sünnet olduğunu vurgulamıştır. “Biz pergel
                                              gibiyiz. Bir ayağımız din üzerinde sağlamca durur, öteki ayağımız
               Görsel 4.2                     yetmiş iki milleti dolaşır.” diyerek de bir Müslüman olarak tüm
               Mevlânâ Celâleddîn-î Rumî      insanlığı kucaklayabildiğini belirtmiştir.
               (Temsilî)
                                              “Bende benimle ilgili bir şey bırakmadı.” dediği aşkın, gerçek
                                              hürriyet olduğunu idrak eden Mevlânâ, bu anlayışıyla insanlığa,
                                              merkezinde aşk bulunan etrafına da dalgalar hâlinde aşkı yayan
                                              öğretiler geliştirmiştir.
                                              Yunus Emre; ırk, din ve dil ayrımı yapmadan tüm insanlığa yönelik
                                              öğretiler geliştirmiştir (Görsel 4.3). Ona göre insan her yerde aynı
                                              değeri taşıyan yüce bir varlıktır.
                                                  “Yunus Emre der hoca, gerekse var bin hacca,
                                                  Hepisinden iyice bir gönüle girmektir.”

                                              dizesiyle Yunus, insan sevgisi ile ilgili görüşlerini ortaya koyarken
                                              bağnazca tutumlara da karşı çıkmıştır.

                                                  “İlim ilim bilmekdür ilim kendin bilmekdür.
                                                  Sen kendüni bilmezsin yâ niçe okumakdur.”
                                              diyen Yunus’a göre ilimden asıl amaç, insanın kendini tanıması
                                              ve olgunlaşmasıdır.

                                                  “Yetmiş iki millete bir gözle bakmayan,
                                                  Şer’in evliyasıysa, hakikatte asidir.”

               Görsel 4.3                                                                      Yunus Emre
               Yunus Emre (Temsilî)
                                              Yunus, öğretilerinde bütün insanlığı ilahi aşka, kardeşliğe, mer-
                                              hamet ve şefkate davet etmiş; insan olmanın, kendini bilmenin,
                                              Allah’a ulaşmanın şartlarını ve yollarını anlatmıştır. Sevgi temeli
                                              üzerine kurulu düşünce dünyasında Yunus, insanı sevme nokta-
                                              sında kalmayıp Allah sevgisine uzanır. Onun tarif ettiği insan Hz.
                                              Peygamber’in şahsında temsil edilen insan-ı kâmildir.
                                              Hacı Bektâş-ı Velî; ilhamını Kurʼanʼdan alarak insana bakar, insana
                                              hizmeti en büyük ibadet sayar. Öğretisinin temelini akıl ve bilgi-
                                              ye dayandıran Hacı Bektâş’ın düşünce sisteminde ayrılıkların ve

            100
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10