Page 8 - Tarih 10 - Ünite 4
P. 8

BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ


               Kalemiye sınıfı, merkez teşkilatında Osmanlı bürokratik gelenek-
               lerinin oluşmasında, resmî yazışma usullerinin ortaya çıkmasında
               önemli rolü olmuştur (Görsel 4.5). İlmiye sınıfı denilince sadece
               ilim adamları ve eğitim kavramları anlaşılmamalıdır. Bu sınıf
               devletin yargı, yönetim ve şehir hizmetleri de dâhil olmak üzere
               birçok alanında hizmet veren bir teşkilattır. Bunun yanı sıra askerî
               ve idari sınıfın da ilmiye teşkilatınca yetiştirildiği düşünüldüğünde,
               Osmanlı Devleti’nin asırlarca ayakta kalmasında ilmiye sınıfının
               büyük rolü olduğu görülmektedir.

               Osmanlıda İlim Ve İlmiye Sınıfı

               Osmanlı Devleti, askerî ve idari konularda olduğu gibi ilmî alanda
               da sağlam ve tutarlı bir yol takip etmiştir. Osman Bey’den itibaren
               fethedilen bölgelere kadı tayin edilerek buralarda adaletin zama-
               nında teminine çalışılmıştır. Ayrıca Orhan Bey, medrese kurarak
               ilim adamlarının yetişmesi ve ilmin yaygınlaşmasını sağlamıştır.
               Böylece yargı ve eğitim gibi toplumun iki önemli ihtiyacının düzenli
               bir şekilde karşılanmasına zemin hazırlanmıştır. Bunun yanında
               Kuruluş Dönemi’nden itibaren ulemanın bilgi ve tecrübesinden
               de geniş ölçüde faydalanılmıştır. Vezirlik, defterdarlık gibi önemli
               görevlere tayin edilen ulemadan, bu yolla devlet müesseselerinin
               kurumsallaşmasında da yararlanılmıştır.

                 Osmanlı Devleti’nde bilinen ilk medrese Orhan Gazi tarafından                    Görsel 4.5
                 1330’da İznik’te yaptırılmıştır. Bu medreseye atanan ilk mü-            Reisülküttap (Temsilî)
                 derris Türk âlim ve mütefekkir Şerefüddin Davud-i Kayseri’dir.
                 Fatih Sultan Mehmet Dönemi’ne kadar Bursa’da yirmi beş,
                 Edirne’de on üç ve İznik’te dört olmak üzere toplam kırk iki
                 medrese kurulmuştur. Aynı dönemde daha küçük şehirlerde
                 ise kırk medrese bulunmaktadır. Osmanlı Devleti’nin henüz
                 Kuruluş Dönemi’nde seksen iki medrese tesis edilmiş olması,
                 eğitim ve bilim ortamının Osmanlılarda çok hızlı bir şekilde
                 geliştiğini göstermektedir.                                      BİLİYOR MUSUNUZ?



               Osmanlılarda ilmiye sınıfının başlıca üç
               görevi vardır: Eğitim-öğretimin sürdürül-
               mesi (Görsel 4.6), idari ve adli hizmetle-
               rin görülmesi ve sosyal, idari ve askerî
               konularda dinî görüşün açıklanmasıdır.
               Bu görevleri sırasıyla müderris, kadı ve
               müftü gibi kişiler gerçekleştirmiştir.

               İlmiye sınıfı içerisinde eğitim ve öğretim
               görevini üstlenen ulema, derecelerine
               uygun medreselerde müderrislik yap-                                                Görsel 4.6
               mış ve mesleki başarı gösterenler ülkenin önemli medreselerine    Süleyman Paşa Medresesi (İznik)
               atanmıştır.


                Osmanlı Devleti’nde ilmiye sınıfının görevleri nelerdir?            CEVAPLAYALIM



                                                                                                          103
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13