Page 11 - Tarih 10 - Ünite 4
P. 11

4. ÜNİTE


                                              Osmanlı müderrisleri akli ilimlerden özellikle mantık ve matema-
                                              tiğe önem vermiştir. Osmanlılarda iyi kadı olmanın yolu matematik
                                              ve astronomi gibi bilimleri de bilmekten geçmiştir.
                                              Medreseler; Osmanlı Devleti’nde âlimlerin yetiştirildiği, bilginin
                                              üretildiği yerdir. Orhan Bey’den itibaren diğer padişahlar da Bursa
                                              ve Edirne’de çeşitli medreseler yaptırmıştır. Medreseler, müder-
                                              rislerinin yevmiyelerine göre 20’li, 40’lı, 60’lı medreseler şeklinde
                                              derecelendirilmiştir. Medresenin derecesi yükseldikçe müderrisin
                                              geliri de artış göstermiştir. En yüksek dereceli medrese Fatih’in
                                              yaptırdığı Sahn-ı Seman Medreseleriydi. Daha sonra Kanuni Sul-
                                              tan Süleyman, Sahn-ı Seman Medreseleri ile aynı dereceye sahip
                                              Süleymaniye Medreselerini yaptırmıştır. Fatih ve Kanuni Dönemi’n-
                                              de medreseler geliştirilerek alt bölümler oluşturulmuş ve hadis
                                              araştırmaları için Darülhadis, tıp eğitimi için Darüttıp, Kur’an’ın
                                              okunması ve ezberlenmesi için Darülkurra gibi ihtisas medrese-
                                              leri kurulmuştur.

                                                Sahn-ı Seman Medreseleri, Fatih Camisi’nin etrafında sekiz
                                                yüksek medrese ve bu medreselerin arkasında “Tetimme”
                                                adıyla bilinen sekiz küçük medreseden oluşmaktaydı. Fatih
                                                Camisi’nin etrafındaki bu on altı medresenin yanında bir de
                                                Sıbyan Mektebi kurulmuştur. Medreseler, talebelerin eğitim
                                                ve öğretimi yanında yeme-içme ve barınma ihtiyaçlarının da
                    BİLİYOR MUSUNUZ?            karşılandığı, vakıflar tarafından desteklenen yatılı bir okul
                                                şeklinde hizmet vermiştir.

























               Görsel 4.10
               Tekkede Dervişler (Temsilî)    Osmanlı Devleti’nde cami ve kütüphanelerde de medrese eğitimine
                                              benzer bir eğitim verilmiştir. Medrese eğitiminden farklı olarak
                                              daha çok halkın din eğitimini ve mensuplarının nefs terbiyesini
                                              esas alan tekke ve zaviyeler, eğitim ve bilgi üretiminin yapıldığı
                                              diğer kurumlardır.Osmanlı sultanları tasavvuf mensuplarına karşı
                                              oldukça müsamahakâr davranmıştır. Öyle ki tekkedeki derviş (Gör-
                                              sel 4.10) ve arifler, ilmiye sınıfından kabul edilmiş ve bunlara da
                                              yevmiye ödenmiştir. Devletin tekke ve zaviyelere olumlu yaklaşımı
                                              tek taraflı olmamıştır. Dervişler ve arifler de nüfuzlarını devletin
                                              ilerlemesi yönünde kullanmıştır.

            106
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16