Page 12 - Tarih 10 - Ünite 4
P. 12

BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ



                  Medreselerde Eğitim Nasıldı?

                  Osmanlı medreselerinin en büyüklerinde bile talebe sayısı
                  20’ye ulaşmazdı. Eğitim faaliyetleri seviyeye göre yürütülür
                  ve kitap geçme esas alınırdı. Öğretim süresi öğrencinin ders
                  ve imtihanları verme durumuna bağlıydı. Bugünkü gibi sınıf
                  geçmeye göre düzenlenmemişti. Dersler sık sık tekrarlanır ve
                  karşılıklı münakaşalarla işlenir, yöntemin esası ezberciliğe
                  dayanırdı. Belirtilen dersleri alan ve sınavları başarı ile veren
                  öğrencilere icazetname denilen diploma verilirdi (Ünal, 1998,      ÖRNEK METİN
                  s.100’den düzenlenmiştir).

               Fatih, ilmiye sınıfında hem teşkilat ve eğitim hem de anlayış açı-
               sından önemli değişiklikler yapmıştır. Bu dönemde müspet ilimler
               ve felsefi yaklaşımlar ön plana çıkmıştır. Birçok Latince eser Türk-
               çe’ye çevrilmiş özellikle tıp, matematik ve astronomi alanlarında
               yeni eserler yazılmıştır. Dinî ve felsefi konulara ilgi duyan Fatih,
               ulema ile yakın ilişkiler kurmuş, birçok ilmî konunun tartışılmasını
               teşvik etmiştir. Bunun sonucu olarak Türk dünyasının önemli bilim
               insanları ya da onların yetiştirdiği kişilerden Akşemseddin ve Ali
               Kuşçu gibi alimler Fatih’in yanında yer almıştır.

               Akşemseddin (?-1459)
               Asıl adı Şemseddin Mehmet olan Akşemseddin (Görsel 4.11),
               Şam’da doğmuştur. Teni beyaz olduğundan Akşemseddin ola-
               rak meşhur olmuştur. Akşemseddin Türk siyasi ve ilim tarihinde
               önemli bir yere sahiptir. II. Mehmet’in İstanbul’u kuşatması sıra-
               sında, padişahın ve ordunun manevi gücünün yükseltilmesine
               yardımcı olan Akşemseddin, fetihten sonra Ayasofya’da kılınan ilk
               cuma namazında hutbeyi okumuştur. Akşemseddin, Sahn-ı Seman
               medreseleri yapılıncaya kadar medrese olarak kullanılan Zeyrek
               Camisi’nde ders vermiştir.

               Hastalıkların nedenlerini açıklayan Akşemseddin’e göre hastalıklar,
               kalıtımsal olan ve mikrop yoluyla geçen şeklinde ikiye ayrılmış-
               tır. Böylece Akşemseddin, mikroptan haber vermesi bakımından
               Louis Pasteur (Pastör) ve Robert Koch (Rabırt Koh) gibi bilginlerin               Görsel 4.11
               öncüsü olmuştur.                                                          Akşemseddin (Temsilî)
               Ali Kuşçu (?-1474)
               Ünlü Türk sultanı ve bilim adamı Uluğ Bey’in “Doğancı Başısı”
               olduğu için ailesi “Kuşçu” lakabıyla tanınıyordu. Küçük yaştan
               itibaren matematik ve gök bilimine ilgi duyan Ali Kuşçu, Semer-
               kand’da devrin en büyük bilim adamları olan Kadızâde-i Rumî,
               Gıyâseddin Cemşîd el Kâşî ve Uluğ Bey’den matematik ve gök
               bilimi dersleri aldı.

               Ali Kuşçu’yla beraber İstanbul medreselerinde, özellikle gök bi-
               limi ve matematik alanında büyük gelişmeler başlamıştır. Onun
               etkisiyle Fatih, medreselerin vakfiyelerinde değişiklik yapmış ve
               müderrislere naklî ilimlerin yanında akli ilimlerde de uzman ol-
               ma zorunluluğu getirmiştir. İstanbul’un ünlü bilim insanları da Ali

                                                                                                          107
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17