Page 47 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 3.Ünite
P. 47
ŞİİR
DİL BİLGİSİ
1. Okuduğunuz metinde geçen “yârân, uşşâk, tâkat, tâk, âlem, müştâk, seyrân vb.” kelimelerini te-
laffuz ederken nelere dikkat etmek gerekir?
2. Metinde geçen “kurbân olmak, seyrân olmak …” birleşik kelimelerinin ayrı yazılmalarının nede-
nini söyleyerek metinden benzer örnekler bulunuz.
ARAŞTIRINIZ
Nedim’in öncüsü olduğu mahallileşme akımı ile Nabi’nin öncülüğünü yaptığı hikemi tarzı araştı-
rınız. İki tarzı karşılaştırıp karşılaştırma sonuçlarınızı sınıfta yazılı olarak paylaşınız.
SIRA SİZDE
Aşağıda verilen metin parçalarının hangi nazım biçimine ait olabileceğini şemalara yazınız.
“Şurda bir güzele meyil aldırdım
Cihan güzel olsa yoktur nazarda
Çünki dilber bende meylin yoğ idi
Niçün koydun beni âh ile zârda”
Gevheri
“Yâ Rab belâ-yı aşk ile kıl âşinâ beni
Bir dem belâ-yı aşkdan etme cüdâ beni
Az eyleme inâyetini ehl-i derdden
Yani ki çok belâlara kıl mübtelâ beni
Oldukça ben götürme belâdan irâdetim
Ben isterem belâyı çü ister belâ beni”
Fuzuli
“Dere boyu saz olur
Gül açılır yaz olur
Ben yârime gül demem
Gülün ömrü az olur”
Anonim
“Allah adın zikr edelim evvelâ
Vâcib oldur cümle işde her kula
Allah adın her kim ol evvel ana
Her işi âsân ide Allah ana
Allah adı olsa her işin öni
Hergiz ebter olmaya anun sonı”
Süleyman Çelebi
125