Page 42 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 3.Ünite
P. 42

3.  ÜNİTE





                    METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME


                 1.  Şair, Edirne şehrinin güzelliğini anlatırken hangi unsurlardan yararlanmıştır? Metinden örnek di-
                    zeler gösteriniz.
                 2.  Metinde her beytin sonunda tekrarlanan “mıdır” soru edatı, metnin anlatımını nasıl etkilemiştir?
                 3.  Metinde şair, I. Ahmed’i nasıl övmüştür? Metinden örneklerle söyleyiniz.

                 4.  Metinde şairin, şairliğiyle ilgili açıklamalar yaptığı bölümleri gösteriniz.
                 5.  Metnin temasını bularak temayı en iyi yansıtan dizeleri belirleyiniz.
                 6.  Metinde çok sayıda mübalağa ve tezat sanatı kullanılmıştır. Siz de metinden bu sanatlara birkaç
                    örnek bularak aşağıdaki şemalara yazınız.

                                 Mübalağa                                         Tezat










                 7.  Siz bir kaside yazmak isteseydiniz kime, nasıl yazardınız? Nedenini açıklayınız.
                 8.  Şiirde ahengi sağlayan unsurları bulunuz. Bulduğunuz unsurları aşağıdaki şemaya yazınız.


                               Kafiye


                                 Ölçü


                              Aliterasyon


                             Kelime Tekrarı





                      ŞAİRİN BİYOGRAFİSİ


                      NEF’Î (1570-1635): Erzurum’un Hasankale ilçesinde doğdu. İyi bir medrese
                   eğitimi gören sanatçı, şairliğe erken yaşlarda başladı. Mahlas olarak önce Zar-
                   rî’yi, sonra Nef’î’yi kullandı. I. Ahmed, I. Mustafa, II. Osman ve IV. Murad ol-
                   mak üzere toplam dört padişah döneminde yaşadı.
                      Nef’î, edebiyatımızda övgü ve yergi şairi olarak bilinmektedir. Övgü den-
                   diğinde onun fahriyeciliğini, kendi sanatını övmeye düşkünlüğünü de unut-
                   mamak gerekir. Çünkü sanatçı, fahriyelerinde kendisini İran’ın meşhur şairle-   Temsilî
                   riyle kıyaslamakta ve sanat gücünün onlardan çok daha üstün olduğunu dile
                   getirmektedir. Kelimeleri kullanmakta oldukça başarılı olan sanatçı, kendinden emin ve güçlü bir
                   üsluba sahiptir. Şair, bu özellikleri dolayısıyla bir kaside şairi olarak Türk edebiyatındaki haklı ye-
                   rini almıştır. Şiirlerinde dili başarıyla kullanan şair, kasidelerinde Arapça-Farsça kelimelere ve tam-
                   lamalara çok yer verdi. Sanatçının Türkçe Divan, Farsça Divan ve hicviyelerinin yer aldığı Siham-ı
                   Kaza belli başlı eserleridir. Nef’î, hicve olan düşkünlüğünün kurbanı oldu ve 1635’te idam edildi.






           120
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47