Page 26 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 3.Ünite
P. 26

3. Ünite


                  Metin ve Türle İlgili Açıklamalar

                  Cumhuriyet Dönemi’nin İlk Yıllarında Şiir

                  Millî Edebiyat Dönemi’nde başlayan edebî eserlerde millî değerlerin işlenmesine Cumhuriyet’in ilk
               yıllarında devam edilmiştir. Şiirde millî duyarlılığa önem verilmiş, ağırlıklı olarak halk şiirinden gelen
               ögeler (yalın dil, hece ölçüsü, dörtlük nazım birimi vb.) kullanılmıştır. Bu dönemde Millî Edebiyat zevk
               ve anlayışını sürdüren bir şiir çizgisi görülür.
                                              Kurtuluş Savaşı kazanılmış, sıra vatanın ve milletin maddi ve ma-
                                           nevi yönden kalkınmasına gelmiştir. Bu düşüncede millî bir heyecanla
                                           hareket eden şairler, şiirlerinde genellikle Anadolu’yu ve Anadolu in-
                                           sanını konu edinmiş; böylece Memleket Edebiyatı adı verilen bir akım
                 Cumhuriyet’in ilk yıllarında   oluşmuştur. İlk örneklerini II. Meşrutiyet’ten sonra vermeye başlayan
                 Millî Edebiyat zevk ve anla-  memleketçi şiir, bu akım içinde varlığını güçlü biçimde sürdürmüştür.
                yışını sürdüren bir şiir çizgisi   Anadolu’ya yöneliş, memleket manzaraları, vatan ve millet sevgisi bu
                        görülür.           akımın işlediği başlıca temalardır. Bu akımda Batı edebiyatının zevk ve
                                           anlayışıyla yerli anlayış, memleket edebiyatı düşüncesi etrafında bir-
                                           leşmiş; millî kimlik, edebî eserlerin merkezine yerleşmiştir.

                  Faruk Nafiz Çamlıbel, Ahmet Kutsi Tecer, Kemalettin Kamu, Orhan Şaik Gökyay, Ömer Bedrettin
               Uşaklı gibi şairler; Memleket Edebiyatı akımı doğrultusunda eser vermiştir. Cumhuriyet Dönemi şiiri,
               farklı anlayış ve akımlarla gelişimini sürdürmektedir.

                  Faruk Nafiz Çamlıbel, Sanat adlı şiirinde sanat hakkındaki görüşlerini ifade etmiştir. Bu şiir, memle-
               ketçi şiirin bir bildirisi gibidir. Şair, yalın bir dil ve lirik bir eda ile yazdığı şiirde anlatma ve betimleme
               anlatım tekniklerinden yararlanmıştır. Anadolu’ya, millî kültüre yöneliş şiirde açıkça görülmektedir:
                  Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken

                  Yazılmamış bir destan gibi Anadolu’muz.
                  Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken
                  Sana uğurlar olsun... Ayrılıyor yolumuz!


                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Sanat metninde şairin “sen” ve “ben” sözcükleriyle kastettiği kimlerdir? Bu kişiler aracılığıyla şiirde
                  karşılaştırılan simge ve değerleri belirleyiniz.

                2. “Yalnız senin gezdiğin bahçede açmaz çiçek” dizesindeki “bahçe” ve “çiçek” sözcükleriyle anlatılmak
                  istenen nedir? Açıklayınız.
                3. Şiirde geçen “sülüs yazı, yeşil çini, zeybek, musiki, türkü” hangi kültür ve medeniyetleri simgele-
                  mektedir? Açıklayınız.
                4. “Sen raksına dalarken için titrer derinden / Çiçekli bir sahnede bir beyaz kelebeğin” dizelerindeki söz ve
                  anlam sanatını belirleyerek açıklayınız.

                5. Şiirde görülen edebî, felsefi ve estetik anlayışı belirleyiniz.


                  1. Etkinlik
                a. Okuduğunuz şiirlerde gerçek anlamın mı yoksa mecaz anlamın mı baskın olduğunu belirleyiniz.

                b. Aynı şiirlerde cümle kuruluşlarının genellikle kurallı mı yoksa kuralsız mı (devrik) olduğunu belir-
                  leyiniz.
                c. Tespitlerinizden hareketle anlam özelliğinin ve cümle kuruluşunun şiire katkısını değerlendiriniz.



          94
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31