Page 8 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 2.Ünite
P. 8
2. Ünite
3. Metinde kullanılan bakış açısı, anlatımı nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.
4. Metinde anlatıcının yönlendirme yapıp yapmadığını, olayları yorumlayıp yorumlamadığını değer-
lendiriniz.
5. Hikâyede yazara özgü dil ve anlatım özelliklerini belirleyiniz.
6. Okuduğunuz hikâyenin serim, düğüm ve çözüm bölümlerini aşağıdaki tabloda belirtiniz.
Serim
Düğüm
Çözüm
1. Etkinlik
a. Zincir adlı hikâyedeki evrensel değerleri belirleyiniz.
b. Metindeki evrensel değerlerin olay akışına etkisini değerlendiriniz.
2. Etkinlik
a. Zincir adlı metinde öne çıkarılan yapı unsurunu belirleyiniz.
b. Öne çıkarılan bu yapı unsurunun hikâyenin kurgusundaki işlevini değerlendiriniz.
Yazarın Biyografisi
Refik Halid Karay (1888-1965): İstanbul’da doğdu. Galatasaray Sul-
tanisinde ve Mekteb-i Hukukta öğrenim gördü. Türkçe öğretmenliği,
Posta-Telgraf Umum Müdürlüğü gibi görevlerde bulundu. Meşrutiyet
sırasında gazeteciliğe başladı, Servet-i Fünun ve Tercüman-ı Ahval ga-
zetelerinde ilk yazıları yayımlandı. Dönemin çeşitli dergilerinde Kirpi
takma adıyla yazdığı hiciv yazılarıyla tanındı. Fecriati edebî topluluğuna
katıldı. Sonraki yıllarda Millî Edebiyat anlayışına uygun eserler vermeye
başladı. Hikâye, roman, tiyatro, anı, fıkra vb. türlerde eserler verdi. Güç-
lü gözlem yeteneği ve kendine özgü üslubuyla Türk edebiyatında olay
hikâyeciliğinin önde gelen temsilcilerinden biri oldu. Anadolu’yu konu
edinen hikâyelerin yanı sıra Orta Doğu insanının töre ve yaşamını anlat-
tığı hikâyeler de yazdı. Memleket Hikâyeleri, Gurbet Hikâyeleri adlı hikâ-
yeleri; İstanbul’un İçyüzü, Yezidin Kızı, Sürgün, Dişi Örümcek, Bugünün
Refik Halid Karay Saraylısı, Kadınlar Tekkesi adlı romanları ve mizahi hiciv türünde yazdığı
(1888-1965)
Kirpinin Dedikleri yazarın tanınmış eserlerindendir.
46