Page 50 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 1.Ünite
P. 50

1. Ünite


                    Anayasanın uygulanmasını ve devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını cumhur-
               başkanı temin eder. Cumhurbaşkanı, gerektiğinde yetkilerinin bir kısmını yetki sınırlarını yazılı
               olarak belirterek aslarına devredebilir. Cumhurbaşkanlığı seçimi 5 yılda bir milletvekili seçimiyle
               birlikte yapılır.
                    Hükûmeti  kurmakla  görevli  olan  cumhurbaşkanı,  Meclis’e  ve  millete  karşı  sorumludur.
               Kendisine  bir  veya  daha  fazla  yardımcı  seçme  hakkına  da  sahip  olan  cumhurbaşkanına;
               cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanların dışında cumhurbaşkanına bağlı ofis ve kurullar da
               yardımcı olmaktadır. %50’den fazla oy ile doğrudan halk tarafından seçilen cumhurbaşkanının
               her türlü iş ve eylemlerinden dolayı cezai sorumluluğu vardır. En fazla iki dönem seçilebilen
               Cumhurbaşkanı, Genel Bütçe Kanunu dışında yasa hazırlayamaz. Cumhurbaşkanı, üst düzey
               kamu görevlilerini kararname ile atayıp görevden alabilir.

                    Başbakan
                    Cumhuriyet Dönemi’nde yapılan üç anayasada da başbakan meclise karşı sorumlu tutul-
               muştur. Başbakanın görevi, bakanlar kurulunun başı olarak bakanlıklar arasında işbirliğini sağ-
               lamak ve hükûmetin genel siyasi politikalarını uygulamaktı. Cumhurbaşkanlığı Hükûmet Siste-
               mi’ne geçilmesi ile birlikte başbakanlık makamı kaldırılmıştır.

                    Bakanlar Kurulu
                    Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin ilk açıldığı zamandan Cumhuriyetin ilan edildiği zamana
               kadar  geçen  sürede  Meclis  Hükûmeti  Sistemi  vardı.  Bakanlık  görevine  getirilecek  olan  me-
               buslar TBMM üyeleri arasından tek tek seçilir, meclis başkanı da seçilen bu vekiller heyetinin
               başkanı olurdu.
                    1924 Anayasası’nda ise cumhurbaşkanı meclis üyeleri arasından başvekili seçer, başvekil-
               de meclis üyeleri arasından bakanlar kurulunu oluşturarak cumhurbaşkanının onayına sunar-
               dı. Cumhurbaşkanı oluşturulan bakanlar kurulunu onayladıktan sonra kurulan yeni hükûmet
               için Meclis’te güven oylaması yapılır, Meclis’ten güvenoyu alan hükûmet görevine başlardı.
                    1982 Anayasası’na göre ise hükûmeti kurmakla görevlendirilecek olan başbakan, TBMM
               üyeleri  arasından  cumhurbaşkanı  tarafından  belirlenir,  başbakan  da  meclisten  veya  meclis
               dışından  vekil  seçilme  yeterliliğine  sahip  olanlar  arasından  bakanlar  kurulunu  oluştururdu.
               Cumhurbaşkanı,  oluşturulan  bakanların  atamasını  yaptıktan  sonra,  yeni  kurulan  hükûmet,
               programını TBMM’de okurdu. Okunan hükûmet programı güvenoyuna sunulur, güvenoyu alan
               hükûmet de görevine başlardı. Bakanlar kurulu, devletin ekonomik, siyasi, kültürel ve askerî
               işlerinin yürütülmesinde cumhurbaşkanı ve başbakana yardımcı olurdu.
                    Cumhurbaşkanlığı Hükûmet Sistemi’ne geçilmesi ile birlikte daha önce bakanlar kurulunda
               olan kararname çıkarma yetkisi cumhurbaşkanına devredilmiştir. Cumhurbaşkanının, bakan-
               ları Meclis içinden veya dışından atama yetkisi de vardır.

                    Bakanlıklar
                    Bakanlar, parlamenter sistemde başbakana karşı sorumluyken Cumhurbaşkanlığı Hükûmet
               Sistemi’ne geçilmesi ile birlikte cumhurbaşkanına karşı sorumlu hale gelmiştir. Önceki dönemde
               başbakana yardımcı olmak, bakanlar kuruluna katılmak ve genel siyasetin yürütülmesini sağ-
               lamak gibi görevleri olan bakanlar, kendi yetkisindeki işler ile emri altındaki kişilerin eylem ve
               görevlerinden sorumluydu. Yeni düzenlemeye göre bakanlık sayısı 25’ten 16’ya indirilmiş, Meclis
               içinden bakan olarak atananların milletvekilliğinin düşmesi kararlaştırılmıştır.

                    Merkezin Taşra Teşkilatı
                    Anayasa’nın 126. Maddesi’ne göre Türkiye, merkezî idare kuruluşu bakımından coğrafya
               durumuna, ekonomik şartlara ve kamu hizmetlerinin gereklerine göre illere; iller de diğer ka-
               demeli bölümlere ayrılır. İllerin altındaki bölünmeler ilçeler ve bucaklardır. İl, ilçe ve bucaklar-
               da merkezî yönetimin taşra teşkilatı bulunur. İllerin yönetiminden vali, ilçelerin yönetiminden
               kaymakam, bucakların yönetiminden de bucak müdürü sorumludur. Ancak, 2014 yılında ya-
               yınlanan “5747 Sayılı Büyükşehir Belediyeleri İle İlgili Kanun” gereği bucaklar taşra teşkilatı
               olmaktan çıkarılmıştır.




                                                            60
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54