Page 43 - Biyoloji 12 | 3.Ünite
P. 43

Kökte şekerin depolandığı organ havuz adını alır. Kökler, gövde uçla-
            rı, gövdeler ve meyveler havuza örnek verilebilir. Şekerlerin kalburlu
            borulardan kök hücrelere geçmesiyle kalburlu borulardaki ozmotik ba-
            sınç düşer. Bu durum, suyun osmozla tekrar ksileme dönmesini sağlar.
            Kalburlu borunun bu bölümündeki su basıncı düşer ve çözeltiler diğer
            bölümlerden akmaya devam eder.
            Kirpi, tavşan ve kışın yiyecek arayan diğer memeliler; gövdeyi çevre-
            leyen kabuk kısmını belirli yüksekliklerde beslenmek amacıyla kemire-
            bilir. Bu türden bir yara, floem dokusuna zarar verir. Bu durumda floem
            öz suyunun köke doğru hareketi engellenir. Bitki kökleri, artık gövde
            ve yapraklardan gerekli maddeleri alamaz. Bitki bir süre sonra kök-
            te depo ettiği nişastayı bitirir ve kök hücreleri canlılığını kaybetmeye
            başlar. Kök hücrelerinin canlılığını yitirmesiyle topraktan su ve mineral
            alımı durur. Yapraklara su ve mineraller ulaşmayınca fotosentez olayı
            aksamaya başlar ve durur. Bunun sonucu olarak yapraklar sararıp dö-
            külmeye başlar.


                       ETKİNLİK: Deney

                       Etkinlik No. : 3.6
                       Etkinliğin Adı: Bitkilerde su ve madde taşınması

                       Etkinliğin Amacı: Bitkilerde gerçekleşen su ve madde taşınmasını kavramak
                       Açıklama

                       •   Sınıfınızda beşer kişilik çalışma grupları oluşturunuz.
                       Etkinliğin Süresi: 1 ders saati
                       Araç Gereç: Beyaz gül veya karanfil, su, gıda boyası, bardak, fotoğraf makinesi
                       ................................................................................................................................................
                       Uygulama

                       •   Sınıfta beşer kişilik çalışma grupları oluşturunuz. Grup arkadaşlarınızla aranızda seçim
                           yaparak görevleri paylaşınız ve yardımlaşarak çalışınız.

                       •   Beyaz bir gül veya karanfil edininiz. Gıda boyası karıştırdığınız suya beyaz çiçeği yer-
                           leştiriniz. Bir süre bekletiniz. Gıda boyası eklenmiş suda beklettiğiniz çiçeğin renk deği-
                           şimini gözlemleyiniz. Çiçeğin önceki ve sonraki hâlinin fotoğrafını çekiniz.

                       Sonuçlandırma
                       1. Çiçeğin gıda boyası karıştırdığınız suda bekletilmeden önceki ve sonraki fotoğraflarını
                         karşılaştırınız?
                          ..........................................................................................................................................
                          ..........................................................................................................................................

                       2. Beyaz çiçeğin gıda boyası ile boyanmasını nasıl açıklarsınız?
                          ..........................................................................................................................................
                          ..........................................................................................................................................









                                                                                                   BİTKİ   171
                                                                                              BİYOLOJİSİ
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48