Page 69 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 69
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
32 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. Okuduğunuz metin hangi gazel türüne örnektir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
2. Aşağıdaki tabloda farklı gazellerden alınan beyitler verilmiştir. Bilgi haritasından da hareketle bu
beyitlerin hangi şaire ait olabileceğini (Bâkî, Fuzûlî, Nâbî, Nedîm) ve hangi gazel türünün örneği
olduğunu tablodaki boşluklara yazınız.
Beyitler Şair Gazel Türü
Devlete meyl eylemez dânâ-yı mahmiyyü’l-cenâb
Kim bilür bir ândur ol da intikâl üstindedür
Bir nihânîce tebessüm de mi sığmaz cânâ
Söyle billâh dehenin tâ o kadar teng midir
Bu ders-hâne-i âlemde zümre-i insân
Bakılsa her biri bir nüsha-i mücellededür
Yâ Rab belâ-yı ışk ile kıl âşinâ meni
Bir dem belâ-yı ışkdan etme cüdâ meni
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Kelime Dağarcığı:
âşinâ: Bildik, tanıdık. belâ-yı ışk: Aşk belası. cânâ: Ey sevgili, ey can. cüdâ: Ayrı. dânâ-yı mahmiyyü’l-cenâb:
Yüce ruhlu alimler. dehen: Ağız. dem: Zaman, çağ. ders-hâne-i âlem: Dünya dershanesi. devlet: Büyüklük, mevki.
dil: Gönül. dün ü gün: Gece gündüz. intikâl: Geçme, yer değiştirme. kim: Ki. nihânî: Gizlilik. nüsha-i mücelled:
Ciltlenmiş nüsha. teng: Dar. zümre-i insan: İnsan topluluğu.
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
66
Hazırlayan: Gökhan ÇEVİK