Page 89 - Kimya 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 89
53
KİMYA 10
2. ÜNİTE : KARIŞIMLAR > 2.1. Homojen ve Heterojen Karışımlar > 2.1.3. Çözünmüş Madde Oranını Belirten İfadeler
Kavram : Derişim
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Verileri Toplama, İşleme, Yorumlama ve Sonuç Çıkarma Becerisi
Çalışmanın Adı ÇÖZÜNEN ORANI 15 dk.
Çalışmanın Amacı Derişim kavramını tanımlayarak derişimin farklı şekillerde ifade edilebileceğini açıklayabilme.
Yönerge: Çözünen madde oranıyla ilgili verilen deney ve açıklamalardan yararlanarak soruları cevaplayınız.
Laboratuvarda işlenen kimya dersinde öğretmen, derişim kavramını tanımlayabilmeleri için öğren-
cilerine basit bir deney yaptırmayı planlamıştır. Öğrencileri dört gruba ayırmış ve her gruba gerekli
malzemeleri vermiştir.
Elektronik
terazi
Spatül Yemek
tuzu
0,0 g
Mezür Saf su Etanol
Öğretmen, birinci grubun 80 gram su ve 20 gram yemek tuzu, ikinci grubun 35 gram su ve 15 gram
yemek tuzu kullanarak tuzlu su çözeltisi hazırlamasını istemiştir. Üçüncü grubun boş bir behere 50 mL
etanol koyup, üzerine su ekleyerek çözeltinin hacmini 200 mL’ye tamamlamasını, dördüncü grubun ise
boş bir behere 10 mL etanol koyup üzerine su ekleyerek çözeltinin hacmini 100 mL’ye tamamlamasını
istemiştir.
1. grup 2. grup 3. grup 4. grup
200 mL 200 mL
100 mL 100 mL
80 g su, 35 g su, 50 mL 10 mL
20 g tuz içerir. 15 g tuz içerir. etanol içerir. etanol içerir.
Öğretmen, ikinci çözeltinin derişiminin birinci çözeltinin derişiminden, üçüncü çözeltinin derişiminin
dördüncü çözeltinin derişimden fazla olduğunu belirtmiştir.
1. Grup 2. Grup 3.Grup 4. Grup
Çözünen miktarı 20 g tuz 15 g tuz 50 mL etanol 10 mL etanol
Çözelti miktarı 100 g çözelti 100 g çözelti 200 mL çözelti 100 mL çözelti
1. Derişim kavramını tanımlayınız.
2. Derişim farklı şekillerde ifade edilebilir mi? Açıklayınız.
87
Hazırlayan: Murat AMANVERMEZ