Page 12 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 12

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         4       MATEMATİK 10                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          1. ÜNİTE    : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Sayma ve Olasılık > Sıralama ve Seçme
          Kavram      : Permütasyon, Tekrarlı Permütasyon
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Muhakeme Becerisi

          Çalışmanın Adı                          SIRA SIRA SIRALA                               20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Permütasyon ve tekrarlı permütasyon kavramlarını tanımlayabilme.

          1. Yönerge: Verilen metni okuyarak soruları yanıtlayınız.

           İlkokula yeni başlayan Ayşe, Berk ve Ceren sınıfta
           en önde aynı hizada olan 3 sıraya oturmakta ve
           her gün kimin hangi sıraya oturacağı konusunda
           tartışmaktadırlar.
           Sorunu fark eden sınıf öğretmeni Hayriye Hanım
           çözüm olarak her gün bu 3 öğrenciden bazılarının
           yerini değiştirmeye karar vermiş, öğrencilerin gün-
           lere göre hangi sıraya oturacaklarını gösteren bir
           tablo hazırlamıştır.

           Hayriye  Hanım  oturma  düzenini  ayarlarken  her
           öğrencinin her sıraya eşit sayıda oturacağı şekilde
           bir çizelge hazırlamıştır. Bu çizelgeye göre her altı
           altı günde bir, oturma düzeni başa dönmektedir.

                                                                          Görsel 1

          1.  Tablo 1’de boş bırakılan yerlere öğrencilerin isimlerinin baş harfleri olan A, B ve C'yi uygun biçimde
             yerleştiriniz.

              Tablo 1
                     Günler             1          2          3          4         5          6
                     1. Sıra           A           A
                     2. Sıra           B           C

                     3. Sıra           C           B
          2.  Eğer sınıfta önde 2 tane sıra olsaydı ve her gün bu 3 öğrenciden herhangi ikisini bu iki sıraya herkes
             eşit sayıda oturacak şekilde oturma planı yapmış olsaydınız Tablo 1’in değişmesi gerekirdi. Yeni du-
             rumda Hayriye Hanım’ın oluşturması gereken çizelgeye göre Tablo 2’yi uygun şekilde doldurunuz.

              Tablo 2
                     Günler             1          2          3          4         5          6
                     1. Sıra           A           A
                     2. Sıra           B           C

         Yapmış olduğunuz ilk oturma planında 3 öğrencinin 3 sıraya oturabileceği tüm durumları yazdınız. İkinci
         planda da 3 öğrenciden 2 sinin 2 sıraya oturabileceği tüm durumları yazdınız. Her iki durum için de ya-
         pılan işlem sıralama işlemi olup bu işlem permütasyon kavramı ile ifade edilmektedir. Birinci durumda
         3’ün 3’lü permütasyonu, ikinci durumda ise 3 ün 2 li permütasyonunu oluşturmuş oldunuz.
         Yönergede verilen bilgilerden hareketle "permütasyon" kavramını tanımlayınız.

              Permütasyon:







          10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17