Page 8 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 8
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2 MATEMATİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. Faktöriyel sembolün nasıl kullanıldığını anlamak için aşağıdaki tabloda verilen örnekleri inceleyi-
niz. Çarpımın başlangıç ve bitiş değerlerine, çarpılan sayıların sıralanışlarına ve hangi kümenin
elemanı olduklarına dikkat ediniz.
45.44.43. … .3.2.1 = 45!
15.14.13. … .3.2.1 = 15!
7! = 1.2.3.4.5.6.7
8! = 1.2.3. … .6.7.8
1! = 1
0! = 1 (Özel durum)
1.2.3. … .(n-1).n = n!
(x+1)! = (x+1).(x).(x-1). … .3.2.1
(2n-1).(2n-2).(2n-3). … .3.2.1 = (2n-1)!
Verilen bilgiler doğrultusunda "faktöriyel" kavramını tanımlayınız.
Faktöriyel:
2. Yönerge: Tablodaki ifadelerden doğru olanların karşısına “D”, yanlış olanların karşısına “Y” yazınız.
Yanlış olanların neden yanlış olduğunu belirtiniz.
İfadeler D/Y Neden
1+2+3+ … +45+46 = 46!
1.3.5. … .23.25 = 25!
1.2.3.4.6.7.8.9.10 = 10!
1.2.3. … .(n-1).(n+1)=(n+1)!
2.3.4.5. … .45.46=46!
6 farklı renkteki kalemin yan yana sıralanması: 6!
4 mektubun 3 posta kutusuna farklı şekillerde atılması: 4!
6
Hazırlayan: Zeynep ERDOĞAN