Page 9 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 9

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 10     3
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Sayma ve Olasılık > Sıralama ve Seçme
            Kavram       : Permütasyon
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi, Problem Çözme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                              TETRİS                                     20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Permütasyon kavramını tanımlayabilme.

              Tetris, 90’lı yıllarda cep telefonlarının hayatımıza girmesinden hemen önce ortaya çıkan, çok büyük
              kitleleri kendisine bağlayan ve şu anda da güncel sürümleri bulunan dijital bir oyundur. Bu oyunda
              dört adet karenin farklı şekillerde bir araya getirilmesiyle oluşan çeşitli bloklar kullanılmaktadır. Bu
              nedenle bu oyuna bu oyuna Latince "dört" anlamına gelen "tetra’ ifadesinden esinlenilerek "Tetris"
              ismi verilmiştir. Tetris oyununda kullanılan blokların bazıları aşağıda verilmiştir:








              Bu oyunda yukarıda verilen bloklar art arda ve rastgele olacak şekilde düşer. Oyun aleti üzerinde
              bulunan tuşlar yardımıyla düşen bloklar zemine ulaşıncaya kadar kendi etrafında ve sağa sola hareket
              ettirilerek ekran üzerindeki alan boşluk kalmayacak şekilde doldurulmaya çalışılır.


            1. Yönerge: Aşağıda bir tetris oyununa ait görselin üst kısmında oyunda kullanılan üç blok verilmiştir.
                        Verilen bloklar birer kez kullanılmak ve hiç hareket ettirilmemek koşuluyla altta bulunan
                        ekrana rastgele ve üst üste düşmektedir. Buna göre aşağıdaki soruları yanıtlayınız.






















            1.  Görselde üst kısımda bulunan blokların herhangi ikisi kullanılarak yönergede bahsedilen koşullarda
                oluşabilecek geometrik şekillerden biri görselin alt kısmında verilmiştir. Buna göre alttaki ekranda
                kaç farklı geometrik şeklin oluşabileceğini bulunuz.







                Görselde, verilen üç bloktan rastgele ikişer tanesi ile oluşturulan geometrik şekiller elde edilmiştir.
                Bu oluşan geometrik şekillerin her biri, üç elemanlı bir kümenin iki elemanlı bir permütasyonudur.
                Bu bilgilerden hareketle “n elemanlı bir kümenin r elemanlı permütasyonları” ifadesini açıklayınız.





                                                                                                     7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14