Page 81 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 81

TARİH 10                                                         CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        2. Yönerge:
          Çalışma No.: 20
                                                                                        DOĞRU   YANLIŞ
                                                         Kudüs üç semavi din için de kutsal bir şehir olarak kabul   D
                                                         edilir.
                                                         Haçlı Seferleri, ismini seferlere katılan askerlerin elbise ve   D
                                                         silahlarında bulunan haç işaretinden almıştır.
                                                         Sekiz Haçlı Seferi’nin tamamı Anadolu üzerinden yapıl-  Y
                                                         mıştır.
                                                         Haçlı Seferleri sonunda Avrupa’da feodalite rejimi güçlen-
                                                         miştir.                                Y
                                                         Barut, pusula, matbaa gibi buluşların Avrupa’ya taşınması   D
                                                         modern Avrupa’nın doğuşuna zemin hazırlamıştır.
                                                         Haçlı Seferleri sonunda Avrupa’da din adamlarına olan   Y
                                                         güven artmıştır.
                                                         Akdeniz limanlarının önemi azalmıştır.  Y
                                                         Türklerin İslam dünyasındaki itibarı zayıflamıştır.  Y
          Çalışma No.: 21
                                                         İkinci Haçlı Seferi’nde İstanbul’a gelen Haçlılar şehri yağma-
          1.     Türkiye adı, siyasi olarak Türklerin hâkim oldukları   layarak bir Latin İmparatorluğu kurmuştur.  D
             coğrafyayı ifade etmek amacıyla kullanılan bir addır.
             Türklerin tarih boyunca sahip olduğu farlı coğrafyalar bu adla   Selahaddin Eyyubi  Hıttin Savaşı’nda Haçlıları mağlup   D
             isimlendirilmiştir.                         ederek Kudüs’ü geri almıştır.
          2.     I. Göktürk Devleti zamanında Orta Asya için kullanılan
             Türkiye adı, IX. Ve X. yüzyıllarda Orta Avrupa ve Kafkaslar
             için kullanılmıştır. XII. Yüzyıldan itibaren Anadolu için   Çalışma No.: 23
             de kullanılan Türkiye adı XIII. yüzyılda Suriye ve Mısır
             için de kullanılmıştır. Türkiye adının bu coğrafyalar için   1.   Hristiyanlıkta büyük önem taşıyan dinî bir figür olan Haç, Hz.
             farklı tarihlerde kullanılmasının nedeni Türklerin buralarda   İsa’nın çarmıha gerilerek idam edilişini sembolize eden bir
             hâkimiyet kurmalarıdır.                       figürdür. Haçlı ifadesi ise XI. yüzyıl ile XII. yüzyıl arasında
          3.     Milliyetçilik akımının etkisiyle Osmanlı coğrafyasında   Batılı Hristiyanlarca kutsal yerleri Müslümanların elinden
             Türk milliyetçiliğinin doğması Türkiye ifadesinin tekrar   almayı amaçlayan seferlere katılanları ifade eden üzerinde haç
             kullanılmasında etkili olmuştur. Yine bu dönemde   figürü taşıyan askerler için kullanılan bir ifadedir.
             İngilizceden ve Fransızcadan yapılan tercümelerde Anadolu
             Türkiye olarak adlandırılmaktaydı. Ayrıca Batıcılık,   2.     Kudüs Dünyanın en yaygın dinleri olan İslam, Yahudilik ve
             Osmanlıcılık ve İslamcılık gibi fikir akımlarının etkisini   Hristiyanlık için önemli manevi değere sahiptir. Hristiyanlar
             yitirmesiyle Turancılık ve Türkçülük gibi fikriyatların ivme   için Kudüs’ün kutsallığı, İncil’e göre İsa’nın bu şehirde
             kazanması Türkiye adının tekrar kullanılmasında etkili   çarmıha gerilmesinden ve 300 yıl sonra Azize Helena’nın
             olmuştur.                                     İsa’nın hayatındaki hac noktalarını belirlemesinden
                                                           gelmektedir. Bu duruma binaen Kudüs Haçlı seferlerine
                                                           katılımı artırmak amacıyla dini bir motif olarak kullanılmıştır.
          Çalışma No.: 22                               3.     Haçlı seferlerinin sonunda Avrupa, barut, pusula ve matbaa
                                                           gibi gelişmelerin yanı sıra diğer bilimsel gelişmelerle de
                                                           tanışmıştır. Bizans’ın bilimsel eserleri Avrupa’ya taşınmıştır.
         1. Yönerge:
                                                           Tüm bu gelişmeler Rönesans’a zemin hazırlamıştır. Bu
                                                           gelişmeler ilerleyen süreçte Reform ve akabinde Avrupa’nın
          SEBEP           KAVRAM  SONUÇ         KAVRAM
                                                           aydınlanmasında etkili olacaktır.
          Kutsal kabul edilen Kudüs’ü   Dinî  Avrupa’daki burjuva sınıfı-  Ekonomik
          Müslümanlardan almak   nın zenginleşmesi
                                 Derebeyliklerin zayıflayıp   Çalışma No.: 24
          Feodalitenin etkisiyle halkın   Ekonomik  merkezî krallıkların   Siyasi
          yoksul düşmesi
                                 güçlenmesi             1.  Hem Yahudilik hem Hrıstiyanlık hemde İslamiyet’in bu
          Doğudan gelen ticaret                            coğrafyada ortaya çıkması ve her üç din içinde kutsal kabul
          yollarının      Ekonomik  Skolastik düşüncenin   Dinî  edilen Mescid-i Aksa, Ağlama Duvarı ve Kutsal Kabir Kili-
          Türklerin elinde olması  zayıflaması             sesi gibi mekânların Kudüs şehrinde olması sebebiyle kutsal
          Bizans’ın Türklere karşı   Siyasi  Türklerin İslam dünyasın-  Siyasi  olarak kabul edilmektedir.
          yardım talebi          daki itibarının artması
                                                        2.  Papalığın ekonomik sıkıntılar altında ezilmiş ve dinî heyecan
          Türklerin Anadolu, Suriye,
          Filistin         Siyasi  Doğu-Batı ticaretinin   Ekonomik  içinde çalkalanan halk kitlelerinin cennete, dünya nimet-
          bölgelerinden uzaklaştırıl-  gelişmesi           lerine, toprağa, zenginliğe, refaha ve mutluluğa kavuşma
          mak istenmesi                                    arzuları. Ayrıca Papalığın dünya devleti kurma arzusu.
          Papalığın otoritesini artır-  Papa ve kilisenin otoritesi-  3.  Avrupa halkının fakirlik içinde yaşarken doğunun zengin-
          mak isteği        Dinî  nin sarsılması  Dinî
                                                           likleri ile ilgili hikâyeler duyması, halkın sosyal tabakalara
                                                           ayrılması ve bu tabakalar arasında büyük uçurumun olması,
                                                           büyük devletler olmadığı için ciddi güvenlik sorunlarının
                                                           yaşanması.



          246
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86