Page 82 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 82

CEVAP ANAHTARLARI                                                                   TARİH 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                            2.  Bir  siyasetname  kitabı  yazsaydım  devlet  yöneticilerine;
             Çalışma No.: 25
                                                               adaletli  olmayı,  milletin  sorunlarına  çözüm  bulmayı,
             1.  Erzurum                                       ekonomik  faaliyetlerin  işlerliğini,  adil  bir  vergi  sistemi
                                                               uygulanmasını vs. tavsiye ederdim.
             2.  Gürcüler                                   3.
             3.  Yassıçemen                                    Halkın  isteklerini  ve  sorunlarını  devlet  erkanının  en  üst
                                                               makamlarına  ulaştırabilecek  kolay  ulaşılabilen,  sorunları
             4.  Babai İsyanı                                  çabucak çözebilen dijital siyasi bir platform kurardım. Vs.
             5.  İkinci Beylikler
             6.  Hatiroğlu Şerafettin                       Çalışma No.:29
             7.  Alâeddin Keykubat
             8.  Harzemşahlar                              1.  Hem önemli konularda hükümdara danışmanlık yapmaları ve
             9.  Memlukler                                    onun adına devleti idare etmeleri hem de devlet görevlileri
                                                              üzerindeki yetkileri, vezirleri yönetenleri yöneten bir konuma
             10. İlhanlılar                                   getirmiştir. Bu nedenle bu doğru bir çıkarımdır.
             11. Kösedağ                                   2.  Tonyukuk abidesinde yazılanlara göre vezirler Göktürk Dev-
                                                              leti’nde bağımsızlığın kazanılması ve devletin kurulmasında,
                                                              askerî ve diplomatik işlerde etkilidir.
             Çalışma No.: 26
                                                           3.  a) Vezirler, hükümdarların halkıyla arasında köprü gibidir bu
             1.   Oğuz göçleri sonucu Anadolu’da artan nüfusa otlak   nedenle işine bağlı seçkin bir kimse olmalıdır. Aynı zamanda
                ve meraların dar gelmesi, vergi ve toprak sisteminin   her işten anlayan bilgili bir kişi olmalıdır. Eğer beyin böyle
                bozulması, asayişin bozulması sonucu can güvenliğinin   bir veziri olursa bey de ve halkı da huzur içinde olurlar.
                kalmaması, devlet yöneticilerinin yanlış tutumu sonucu   b) Bu cevap Nizamü’l-mülk’ün devlet içinde hükümdara
                devlet yöneticilerine karşı oluşan hoşnutsuzluk, İslam   âdeta kafa tutacak kadar güçlü olduğunu göstermektedir. Zira
                dinine yeni girmiş olan Oğuzların İslam dinini özümsemede   güçlü olmayan birinin hükümdara böyle bir cevap vermesi
                yaşadıkları sıkıntılar göz önünde bulundurulduğunda Babailer   beklenemez.
                İsyanının siyasi, sosyal, toplumsal ve dini birçok sebebinin
                bulunduğunu ortaya koyar.
                                                           Çalışma No.: 30
             2.   Babailer İsyanı Anadolu’da dirlik ve düzenin bozulmasına,
                binlerce insanın hayatını kaybetmesine, devlet otoritesinin   1.  Devlet işlerinin bürokrasiye bölünmesi hizmet işlerinin daha
                sarsılmasına, iktisadi hayatın bozulmasına, Anadolu’nun   kolay  yürütülmesini  sağlar.  İşlerin  yürütülmesinin  daha  az
                Moğol İstilasına açık bir hâle gelmesine sebep olan en büyük   kişide  veya  kurumda  toplanması  iş  yükünü  artırdığından
                isyan hareketlerinden biridir.                hizmet yavaşlar.
             3.   Türkiye Selçuklu Devleti’nin içinde bulunduğu siyasi,
                sosyal, ekonomik sıkıntılar sonucu oluşan otorite boşluğu,   2.  Vezirlik  bir  bakıma  bugünkü  başkan  yardımcılığı  veya
                Moğol baskısı sonucu Anadolu’da nüfusun hızla artması,   bakanlık kurumu gibidir. Hükümdarın ve devlet başkanının
                yöneticilerin yanlış politikaları, iç ve dış kaynaklı   hem  işlerini  kolaylaştırmakta  hem  de  millete  hizmette
                kışkırtma ve tahrikler bu ayaklanmalara katılımı artırmıştır.   daha  aktif  olmayı  sağlamaktadır.  Türkiye  Cumhuriyeti
                Adıyaman’da başlayan Baba İshak İsyanı binlerce kişinin   devletindeki  bakanlıkların  iş  bölümü  hizmet  sektörüne  ve
                katılımıyla kısa sürede Güneydoğu ve İç Anadolu Bölgesi’nin   yürütmeye hız kazandırmaktadır.
                büyük bir kısmına yayılmıştır.
                                                            3.  Devlet kurumundaki vezir hükümdarın yardımcısı ve diğer
                                                              yöneticilerin  amiridir.  Satranç  tahtasındaki  oyun  savaş
                                                              alanındaki  devlet  yönetimine  benzer.  Vezir  hükümdarı
             Çalışma No.: 27
                                                              koruduğu  gibi  aynı  zamanda  savaşta  şaha  yardımcı  olur.
            1.  Hükümdarın güvenliği ve huzuru için saray ve halkın irtibatı-  Satrançta da en aktif taş vezirdir.
               nı sağlayan hükümdarın sağ kolu olan kişilerdir.
            2.  Verilen örneklerden de anlaşıldığı gibi hâcipler, hayırlı, güve-  Çalışma No.: 31
               nilir, iyi ahlaklı, merhametli, adil ve dürüst olmalılardır.
                                                           1.  a) Şah sözcüğü hükümdar, sultan, padişah anlamındadır; zade
            3.  a) Devletin büyümesiyle birlikte ihtişamlı saray hayatının   sözcüğü ise oğul, erkek evlat anlamına gelmektedir.
               ortaya çıkması, bir taraftan herkesle görüşmeyi zorlaştırmış,   b) Şehzade terimi hükümdar oğlunu ya da onun ailesinden
               diğer taraftan yöneticilerin güvenliğinin korunması ihtiyacını   gelen erkek çocukları ifade eder, denilebilir.
               doğurmuştur. Devlet adamlarını koruyan ve onların halkla
               münasebetlerini düzenleyen şahıslara duyulan ihtiyaç  hâcip   2.  I. İdari alanda eğitim
               denilen görevlilerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Zaman   II. Askerî alanda eğitim
               içinde görev yetkileri genişleyen hâciplik makamı kurumsal-
               laşmıştır.                                     III. Kültürel alanda eğitim
               b) Hâciplerin hükümdarlarının sırlarını bilmeleri zaman zaman   3.  Şehzadelerin aldığı eğitimin niteliği yalnız hanedanın değil,
               suistimallere neden olabileceği gibi ayrıca hükümdarın hal-  aynı zamanda ülke halkının kaderi açısından da belirleyicidir.
               kından uzaklaşmasına halkını tanıyamaz ve idare edemez hâle   İyi eğitim almış, yetenekli hükümdarlar devletlerinin parlak
               gelmesine de neden olabilir.                   dönemler yaşamasında büyük önem ve katkıya sahiptir.


             Çalışma No.: 28                               Çalışma No.: 32
            1.  Devlet  yönetiminde  hangi  işin  nerede  ve  nasıl  çözüleceği   1.  Selçuklularda erkek çocuklarına melik ismi verilmektedir. Os-
              konusunda hâciblik aktif rol oynamıştır. Milletin sorunlarının en   manlıda ise şehzade denilmektedir. Her ikisi de tahtın gelecekte-
              üst makama kadar ulaşmasını sağlamıştır. Hâciblik kurumu ile   ki varisleri konumundadır. Doğumlarından itibaren her hususta
              devlet yönetimini aksatacak angarya işlerin de önüne geçilmiştir.   titizlikle yetiştirilmektedir.

                                                                                                   247
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87