Page 32 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 32
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
14 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
Bilgi Notu: Modernizmi Esas Alan Hikâyelerin Özellikleri
Modernist hikâyede gerçeklik karşısında kuşkucu ve tedirgin olan, iç dünyasına çekilen, yabancıla-
şan, toplumla çatışan, karamsar, bunalımlı, zayıf bireyler ele alınır.
Yazarlar insanı çevreleyen toplumsal dünyayı yalın bir biçimde anlatmaktansa alegorik ve çağrışım-
sal bir anlatım tercih eder. Dil ve anlatımda geleneksel tekniklerin dışında arayışlara gidilir. Anlatıcı
kendi “ben”ini ön plana çıkarır. Diyaloglara ve hikâye etmeye pek yer verilmez.
Zamanda geriye dönüşlerle geleneksel anlatım ve yapıdan uzaklaşılmıştır. Olay örgüsü ve mekân
gibi unsurlar geri planda kalmıştır.
Modernizmi esas alan yazarlar, varoluşçuluk akımından etkilenmiştir. Varoluşçuluğa göre, dünyadaki
diğer varlıklardan farklı olarak önce var olan sonra ne olduğu belirlenen birey kendi özünü arar, ken-
disi olmaya çabalar, bu bakımdan birey yaşadığı toplumla da çatışma içindedir.
Nezihe Meriç, Bilge Karasu, Yusuf Atılgan, Oğuz Atay, Ferit Edgü ve Adalet Ağaoğlu bu akım doğrul-
tusunda hikâye yazan başlıca sanatçılardır.
Ferit Edgü’ye ait olan II. metne “minimal öykü” ya da “küçürek öykü” de denmektedir.
1. Yukarıdaki metinlerin hangisinde “modernizmi esas alan hikâyelerin özellikleri” görülmektedir?
Niçin?
2. I. metin hangi özelliklerinden dolayı modernist hikâyeye dâhil edilebilir?
3. Okuduğunuz hikâyeleri daha önce okuduğunuz hikâyelerden olayları ele alış, birey ve anlatım
açısından özelliklerini aşağıdaki kutucuklara yazınız.
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
30
Hazırlayan: Kemal BATMAZ