Page 81 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 81

46      FELSEFE 11
                 Kavram Öğretimi
          5. ÜNİTE    : 20. YÜZYIL FELSEFESİ> 5.2. 20. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri> 20. Yüzyıl Felsefesinin Temel Problem ve
                       Akımları
          Kavram      : Anlama
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Felsefi Okuryazarlık Becerisi

          Çalışmanın Adı                        ANLAMAYI ANLAMA                                  20 dk.
          Çalışmanın Amacı  “Anlama” kavramının felsefedeki kullanılma biçimini hermeneutik üzerinden fark edebilme.

          1. Yönerge: Aşağıda “anlama” kavramı hakkında verilen sözleri okuyarak soruları cevaplayınız.


                Anlamak sevmenin başlangıcıdır.          Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karşın-
                                  B. Spinoza (Sipinoza)  dakinin anlayabildiği kadardır.
                                                                                     Mevlana

                Yorum anlaşılanın kabulü değil, tersine,   Anlama, kendi varlığımızın öznel sınırları
                anlamada bulunan olanakların geliştirilme-  içerisinden çıkarak başkalarına ait ruh
                sidir.                                   durumlarını yaşamaktır.
                                 Heidegger (Haydeger)                           Dilthey (Diltay)

          1.  Düşünürlerin “anlama” kavramını ele alış şekillerine uygun “anlama” tanımları yapınız ve aşağıdaki
              tabloya yazınız.

              KAVRAM                                        TANIM
               Anlama

               Anlama
               Anlama

               Anlama

          2.  Sizce gündelik hayatta "anlama"nın önemi nedir? Yazınız.





          2. Yönerge: Aşağıdaki açıklamadan hareketle Heidegger ve Dilthey’ın anlama hakkındaki sözlerini ye-
                     niden değerlendirerek alttaki soruları cevaplayınız.

           Dilthey, tarih sorununa yöntemsel bir çabayla yaklaşır ve bu çaba bağlamında tarihin ve tin bilimlerinin
           konusunu anlamaya dayalı bir yöntemle açıklamaya çalışır. Heidegger ise tin bilimlerinde anlamayı sade-
           ce bir yöntem olarak değil, varlık alanını kuşatan bir çaba olarak ele alır ve irdeler.
                                      (Metin Becermen’in Heidegger ve Gadamer’da Anlama Sorunu makalesinden düzenlenmiştir.)


          1.  Heidegger ve Dilthey’ın “anlama” konusundaki yaklaşımlarının, günlük yaşamımızda kullanılan “an-
              lama” kavramından farkı nedir? Yazınız.



          2.  “Anlama”nın felsefe açısından önemi nedir? Açıklayınız.






          78
                                                                                     Hazırlayan: Gülşah YAZICI
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86