Page 81 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 81
46 FELSEFE 11
Kavram Öğretimi
5. ÜNİTE : 20. YÜZYIL FELSEFESİ> 5.2. 20. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri> 20. Yüzyıl Felsefesinin Temel Problem ve
Akımları
Kavram : Anlama
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Okuryazarlık Becerisi
Çalışmanın Adı ANLAMAYI ANLAMA 20 dk.
Çalışmanın Amacı “Anlama” kavramının felsefedeki kullanılma biçimini hermeneutik üzerinden fark edebilme.
1. Yönerge: Aşağıda “anlama” kavramı hakkında verilen sözleri okuyarak soruları cevaplayınız.
Anlamak sevmenin başlangıcıdır. Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karşın-
B. Spinoza (Sipinoza) dakinin anlayabildiği kadardır.
Mevlana
Yorum anlaşılanın kabulü değil, tersine, Anlama, kendi varlığımızın öznel sınırları
anlamada bulunan olanakların geliştirilme- içerisinden çıkarak başkalarına ait ruh
sidir. durumlarını yaşamaktır.
Heidegger (Haydeger) Dilthey (Diltay)
1. Düşünürlerin “anlama” kavramını ele alış şekillerine uygun “anlama” tanımları yapınız ve aşağıdaki
tabloya yazınız.
KAVRAM TANIM
Anlama
Anlama
Anlama
Anlama
2. Sizce gündelik hayatta "anlama"nın önemi nedir? Yazınız.
2. Yönerge: Aşağıdaki açıklamadan hareketle Heidegger ve Dilthey’ın anlama hakkındaki sözlerini ye-
niden değerlendirerek alttaki soruları cevaplayınız.
Dilthey, tarih sorununa yöntemsel bir çabayla yaklaşır ve bu çaba bağlamında tarihin ve tin bilimlerinin
konusunu anlamaya dayalı bir yöntemle açıklamaya çalışır. Heidegger ise tin bilimlerinde anlamayı sade-
ce bir yöntem olarak değil, varlık alanını kuşatan bir çaba olarak ele alır ve irdeler.
(Metin Becermen’in Heidegger ve Gadamer’da Anlama Sorunu makalesinden düzenlenmiştir.)
1. Heidegger ve Dilthey’ın “anlama” konusundaki yaklaşımlarının, günlük yaşamımızda kullanılan “an-
lama” kavramından farkı nedir? Yazınız.
2. “Anlama”nın felsefe açısından önemi nedir? Açıklayınız.
78
Hazırlayan: Gülşah YAZICI