Page 27 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 27
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 12
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 11
1. ÜNİTE : GEOMETRİ > Analitik Geometri > Doğrunun Analitik İncelenmesi
Kavram : İki Doğrunun Dikliği
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı CEZA ALANI 20 dk.
Çalışmanın Amacı İki doğrunun dik olabilmesi için gereken koşulları ifade edebilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen görsel ve metinden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
yazınız.
Kale direklerinin iç kenarlarından 16,5 m uzak-
ta kale çizgisine dik iki çizgi çizilir. Bu çizgiler, d 1 d
saha içine doğru 16,5 m dik uzatılır ve kale çiz- 2
gisine paralel bir çizgi ile birleştirilir. Bu çizgiler
ve kale çizgisi ile sınırlı bu alan ceza alanıdır.
Üstteki tanımda söz edilen kale çizgisi ve kale
çizgisine dik çizilen iki çizgiyi üzerinde taşıyan,
görselde verilen d , d ve d doğruları çizildi-
1 2 3
ğinde kale çizgisi ile çakışan doğru d , kale d
1 3
çizgisine dik çizilen çizgileri taşıyan doğrular d
2
ve d olarak adlandırıldığında d doğrusu d ve kale çizgisi
3 1 2
d doğrularıyla dik kesişmektedir.
3
Üstteki görselde yer alan d doğrusunun d ve d doğruları ile arasında oluşan açıların ölçüsünü ve d
1 2 3 1
doğrusunun d ve d doğruları ile dik kesişiyor olmasının gerekçesini yazınız.
2 3
Yukarıda verilen bilgilerden hareketle “iki doğrunun dikliği” kavramının tanımını yapınız.
İki Doğrunun Dikliği:
d doğrusu d ve d doğrularına dik olduğundan d d ve d d biçiminde gösterilir.
1 2 3 1 2 1 3
2. Yönerge: Aşağıdaki tabloda aynı analitik düzlemde yatay veya düşey eksenle yaptığı açıların
ölçüleri verilen doğruların birbirine dik olup olmadıklarını grafiklerin altına “İki doğru birbirine
diktir./İki doğru birbirine dik değildir.” ifadelerinden birini yazarak belirtiniz.
y y y y
d d d 6 d 7
d 1 d 2 3 5
d d
4 8
135º 45º x 60º 30º x 50º 50º x x
Grafik 1 Grafik 2 Grafik 3 Grafik 4
25