Page 30 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 30
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
13 MATEMATİK 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. Yönerge: Aşağıdaki Tablo 1'den ve bu tablo ile ilgili verilen bilgilerden hareketle sorulara verdiğiniz
yanıtları ilgili boşluklara yazınız.
1. Düzlemde farklı iki noktadan yalnız bir doğru geçer. Bu nedenle bir doğruyu çizebilmek için o doğru-
nun iki noktasının bilinmesi yeterlidir. Tablo 1’de denklemleri farklı olarak ifade edilen bazı doğrular
verilmiştir. Buna göre örnek olarak verilen d doğrusunda olduğu gibi,her doğru için analitik duzlem
1
uzerinde geçtiği noktaları bulup birleştirerek grafiklerini çiziniz.
Tablo 1
Doğru Doğruların
Denklemleri Geçtiği Noktalar
7
x 1 -1
d : y = 2x + 1 A (1, 3) B (-1,-1) 6 d
1 1
y 3 -1
5
x 1 0 4
d : x + y + 1 = 0 C (1, …) D (0, … )
2 3
y … …
1 2
x 0
1
d : 4x – 2y + 2 = 0 2 E (0, … ) F ( ,…) 1
3 2
y … …
-7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7
x 1 -2 -1
d : x + y + 2 = 0 G (1, …) H (-2, ....)
4 -2
y … …
-3
x 2 -2
d : 2x + 2y + 2 = 0 K (2, …) L (-2, ...) -4
5
y … … -5
x 0 -1 -6
d : x – y + 1 = 0 M (0, …) N (-1, ...) -7
6
y … …
2. Grafiği çizilen doğrulardan yararlanarak Tablo 2’deki ifadelerden doğru olanları “√” ile işaretleyiniz.
Tablo 2
İfadeler ✓
d ile d doğruları çakışıktır.
1 2
d ve d doğruları çakışıktır.
1 3
d ve d doğruları çakışıktır.
2 4
d ve d doğruları çakışıktır.
2 5
d ve d doğruları çakışıktır.
6 3
Çakışık doğruların eğimleri eşittir.
Paralel her doğru çakışık olmayabilir.
3. Tablo 1’de verilen doğruların grafiklerinden yola çıkarak
d : ax + by + c = 0
1
d : dx + ey + f = 0
2
olmak üzere d ve d doğruları çakışık doğrular ise bu doğru denklemlerinin katsayıları arasında nasıl
1 2
bir orantı kurulabileceğini yazınız.
28
Hazırlayan: Erol TOSUNER