Page 35 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 35

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 16
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 11
            2. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Fonksiyonlarda Uygulamalar > Fonksiyonlarla İlgili Uygulamalar
            Kavram       : Bir Fonksiyonun Maksimum ve Minimum Değerleri
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                       MAKSİMUM-MİNİMUM                                  20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Bir fonksiyonun maksimum ve minimum değerlerini tanımlayabilme.

            Yönerge:  Aşağıda verilen metin ve görselden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
                       yazınız.
            Türkiye sınırları içerisindeki yeryüzü şekilleri incelendiğinde Türkiye’nin deniz seviyesine göre en yük-
            sek noktasının 5137 metre yüksekliğindeki Ağrı Dağı ve en çukur noktasının ise deniz seviyesinden 80
            metre derinde bulunan Çıralı Obruğu’nun en alt noktası olduğu görülmektedir.


















                          Görsel 1: Ağrı Dağı                      Görsel 2: Çıralı Obruğu

            Matematiksel anlamda, verilen bir grafiğin tanım aralığındaki değerler için alabileceği en büyük ve en
            küçük değerler aşağıda incelenmiştir:
              •   Grafik 1’de 64 metre yüksekliğindeki bir kuleden yukarıya doğru düşey doğrultuda fırlatılan bir topun
                  ilk 4 saniyedeki yerden yüksekliğinin değişimini gösteren grafik verilmiştir. Fırlatıldığı andan itibaren
                   3  .   saniyeye kadar topun yerden yüksekliği artmış ve bu saniyeden sonra gittikçe azalarak 4. sa-
                   2
                  niyede top yere düşmüştür.


              •   Grafik 2’de ise tanım kümesi [-10, 10] ve değer kümesi [-800, 800] olan 3. dereceden bir f fonksiyo-
                  nunun grafiği verilmiştir.
                                                                                    y
             yükseklik (metre)                                        f
                             3
                            (  , 100)                                           800
                             2
                96
                                                                                400
                                       (3, 64)
              (64)                                                                                    x
                                                                     -10     -5     0      5       10
                                          h
                                                                                -400

                                                   zaman (saniye)
                  0     1      2     3      4                                   -800
                                   Grafik 1                                       Grafik 2






                                                                                                    33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40