Page 89 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 89

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 43
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 11
            4. ÜNİTE     : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Olasılık > Deneysel ve Teorik Olasılık
            Kavram       : Deneysel Olasılık ve Teorik Olasılık
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                         TAŞ-KÂĞIT-MAKAS                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Deneysel olasılık ve teorik olasılık kavramları arasındaki farkı ifade edebilme.


            1. Yönerge: Aşağıda verilen görsel ve bilgilerden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
            yazınız.


             Ahmet ve Mehmet’in de aralarında bulunduğu bir arkadaş
             grubu kendi aralarında taş‐kâğıt‐makas adlı oyunu oynaya-
             rak bir turnuva düzenlemektedir. Her oyunda iki kişi yarış-
             maktadır. Kazanan kişi diğer iki kişinin kazananı ile yarış-
             makta ve sürecin sonunda şampiyon belirlenmektedir.
             Oyunda yarışmacılar aynı anda görseldeki el hareketlerin-
             den birini yapmakta ve görselde verilen kurala göre kazan-
             ma durumu belli olmaktadır. İki kişi aynı hareketi yaparsa
             oyun tekrarlanmaktadır.
             Oyunun  finalinde  karşılaşan Ahmet  ve  Mehmet’in  geçmiş
             oyunlarında yaptıkları el hareketlerine ait sayılar aşağıdaki
             tabloda verilmiştir:

                               Taş          Kâğıt       Makas
                 Ahmet          4            5            6
                Mehmet          7            6            8


             Oyunu kazanmak isteyen Ahmet ve Mehmet tablodaki verileri kullanarak oynayacakları bir sonraki
             oyunda birbirlerinin hangi hareketi yapacaklarına dair tahmin yürütebilmek için olasılık hesaplamak-
             tadırlar.



            1.  Tablodaki bilgileri kullanarak aşağıdaki boşlukları uygun ifadeler ile doldurunuz.

                Ahmet’in yeni bir oyunda taş el hareketini yapma olasılığı ……. , kâğıt el hareketini yapma olasılığı
                …… , makas el hareketini yapma olasılığı ise ……. olur.

                Mehmet’in yeni bir oyunda taş el hareketini yapma olasılığı ……. , kâğıt el hareketini yapma olası-
                lığı ……. , makas el hareketini yapma olasılığı ise ……. olur.

                Yukarıda hesaplanan olasılık değerleri Ahmet ve Mehmet’in daha önceki yarışmalarda yaptıkları
                davranışların gözlemlenmesi sonucu yani elde edilen deneyimlerden yola çıkılarak hesaplanmıştır.
                Bu şekilde hesaplanan olasılık deneysel olasılıktır.

                Verilen bilgilerden yola çıkarak “deneysel olasılık” kavramının tanımını yapınız.


                Deneysel Olasılık:









                                                                                                    87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94