Page 26 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 26

3. ÜNİTE



                   İçsel zekâ kişisel istek ve hayaller doğrultusunda duyguları, düşünceleri yönlendirebilme becerisidir. Bu zekâ-
               ya sahip kişiler, potansiyellerinin farkındadırlar.
                   Doğa bilimci zekâ doğayı ve doğadaki canlıları inceleyip çıkarımlar elde etmek ve bu çıkarımları yorumlamak-
               la ilgili becerileri kapsar. Kimyager, arkeolog, veteriner ve biyologların bu becerileri gelişmiştir.
                    Varoluşçu-felsefi zekâ yaşamın anlamı, başlangıcı, sonu gibi insanın varoluşu hakkında derin sorular sorma
               ve sorgulama becerisidir. Kişi yaşam, ölüm, sonsuzluk, evren, kader gibi konuları sorgulayarak verdiği cevaplara
               göre yaşama karşı bir tavır geliştirir.
                 Her bireyde bu zekâ türlerinden en az bir tanesi baskın olarak görülür. Baskın olan zekâ türüne uygun öğren-
               me ortamlarının hazırlanması bireylerin güçlü yönlerinin gelişmesini sağlar. Örneğin bedensel-kinestetik zekâsı
               baskın olan bir çocuğa uzun süre hareketsiz kalacağı öğrenme görevleri verilmez. Çocuğun dokunarak, hareket
               ederek yaptığı öğrenme görevleri ile zaten baskın olan zihin-beden uyumu geliştirilir. Bedensel-kinestetik zekâsı
               baskın olan bireylerin başarı alanları sadece sportif faaliyetlerle sınırlanmaz. Örneğin bir cerrahın ameliyat yapar-
               ken ince motor kaslarını çok iyi kontrol edebilme becerisi de bu zekâ türü ile ilgilidir.
                 Gardner'ın kişiler arası-sosyal zekâ türü duygusal zekâ kavramının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Duygusal zekâ;
               kendi duygularını tanıma ve yönetebilme, başkalarının duygularını anlama, sosyal yaşamda başarılı olma becerisi
               olarak ifade edilebilir. Bu konuda yapılan araştırmalara göre duygusal zekâ, öğrenme yoluyla geliştirilebilir. Uz-
               manlara göre başarılı olmak sadece iyi bir kariyere sahip olmak ile sınırlı değildir. Bireyin; kendisini iyi hissetmesi,
               yaşama olumlu bakması, insanlarla etkili iletişim kurabilmesi de başarıdır.


                   OKUMA METNİ

                                                      ZEKÂ VE DEHA
                     Garry Kasparov (Geri Kasparov): Dünya tarihinin en iyi satranç oyuncusu olarak
                  taninan Kasparov, on üç yaşindayken Tiflis Sovyet Gençler Şampiyonasi’ni kazandi.
                  On beş yaşinda Sovyet Satranç Şampiyonasi'na katilmaya hak kazandi. Bu seviyede
                  bir şampiyonaya katilabilen en genç oyuncu oldu. 1980'de Bati Almanya’da yapi-
                  lan Dünya Gençler Satranç Şampiyonasi'ni kazandi. 1985 yilinda Anatoli Karpov
                  ile yaptiği maçi kazanan Kasparov, Karpov’un 10 yillik dünya şampiyonluğuna son
                  verdi. 22 yaşinda dünya şampiyonu olan Kasraprov 1997’de Koyu Mavi isimli bir   Görsel 3.36:  Garry
                  bilgisayar ile yaptiği 6 saatlik maçi 4-2 kazandi (Görsel 3.36).            Kasparov

                  Prof. Dr. Feryal Özel: Burslu kazandiği Colombia Üniversitesinde çift ana dal yapan
                  Prof. Dr. Feryal Özel hem fizik hem de matematik mühendisliği bölümlerinden yüksek
                  onur derecesi ile mezun oldu. 2003 yilinda dünyanin en taninmiş bilim insanlari ile
                  birlikte “Büyük Fikirler” listesinde yer aldi.  NASA tarafindan verilen Hubble (Ha-
                  bil)  Ödülüne layik görülen Özel, Hubble kadrosuna alinan ilk Türk’tür. Kara delikler
                  ve nötron yildizlari konusunda dünya çapinda ödüllü çalişmalari olan astrofizikçi
                  Özel,  hâlen NASA’nin İleri Araştirmalar Merkezinde çalişmalarina devam etmekte-  Görsel 3.37:  Prof. Dr.
                  dir (Görsel 3.37).                                                        Feryal Özel
                  (http://www.tsf.org.tr/federasyon/tarihce
                  http://www.dtik.org.tr/Basarihikayeleri/533_Einstein%E2%80%99%C4%B1n_Torunlar%-
                  C4%B1_Aras%C4%B1ndaki_Tek_T%C3%BCrk.html adreslerinden yararlanilarak komisyon
                  tarafindan düzenlenmiştir. 11. 02. 2018, s. 09.44)







                      SINIF DIŞI ETKİNLİK 3

                      Bir haftalık süre içerisinde, insanlık tarihinin gelişimine katkı sağlayan kişilerin çalışmalarından
                   örnekler bulunuz. Bulduğunuz örnekleri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşarak bu çalışmaları yapan
                   kişilerde hangi zekâ türünün ya da türlerinin baskın olduğunu belirleyiniz.




        108    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30