Page 22 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 22

3. ÜNİTE



                 Tümdengelimde ise bütünden parçaya, genelden özele ulaşılır.
                 •  Bütün balıklar denizde yaşar.
                 •  Levrek bir balıktır.
                 Sonuç:  O hâlde levrek denizde yaşar.
                   Tüm bu irdeleme sonucunda birey, problemin çözümü ile ilgili bir “karara varır.” Günlük yaşamda alınan karar-
               larda her zaman akıl yürütme ilkeleri kullanılmaz. Duygular, geçmiş yaşantı ve deneyimler mantıklı düşünmenin
               önüne geçebilir. Bu yüzden bunları irdeleme süzgecinden geçirmek gerekir. “Kara kedi gördüm başıma kötü bir
               şey geldi. O hâlde başıma kötü bir şey gelmesinin nedeni kara kedi görmemdir.”
               denilebilir. Burada aslında bir mantık hatası vardır. Bu ve buna benzer mantık
               hataları irdeleme sayesinde fark edilir.
                   Problem çözme becerisi zekâ, güdülenme, kurulum ve işleve takılma etken-
               lerine bağlıdır. Zekâ ve güdülenme düzeyi yüksek olanların genelde problem
               çözme becerileri de yüksektir. Kurulum ve işleve takılma problem çözmede kar-
               şılaşılan engellerdir.
                   Daha önce de belirtildiği gibi insan yeni bir problemle karşılaştığında bildiği
               ve daha önce kullandığı çözümleri kullanma eğilimindedir. Bu engele kurulum   Görsel 3.31:  Dokuz nokta problemi
               ya da saplantı denir. Kişi bildiği çözüme saplanıp kaldığı için çözüme ilişkin yeni   çözümü
               bir bakış açısı geliştiremez.  Örneğin yukarıdaki 9 nokta problemindeki yönerge-
               de çözüm için 9 noktanın oluşturduğu karenin dışına çıkamayacağınız söylen-
               memiştir (Görsel 3.31).
                   İşleve takılma ise bir nesnenin olağan işlevinin dışında başka işlevlerinin de olabileceğini görememe engelidir.
               Tokanın olmadığı yerde kalemi toka olarak kullanmak bu engeli aşmaya örnektir.


                      TARTIŞMA

                      Kendinize en uygun mesleği seçerken doğru karar vermenizde irdelemenin önemini tartışınız.




               3.11.  ZEKÂ



                      KONUYA HAZIRLIK

                      Zekâ sizce geliştirilebilir mi? Yorumlayınız.



                 Doğrudan gözlenemeyen ve karmaşık bir yapı olan zekâ, farklı bakış
               açılarını savunan kuramlar tarafından farklı şekillerde tanımlanır.
                 Tek etmen  kuramına göre zekâ; soyut düşünme, problem  çözme,
               çevreye uyma yeteneği gibi genel bir zihin gücüdür (Görsel 3.32). Çift
               etmen kuramına göre zekâ, genel bir zihin gücü yanında çeşitli alanlar-
               daki özel yeteneklerin oluşturduğu güçtür. Çok etmen kuramına göre ise
               zekâ, birçok özel yeteneğin bir araya gelmesinden oluşan genel bir zihin
               seviyesidir.
                 Zekânın bugün için belirlenmiş kesin bir tanımı yoktur. Belirlenmiş bir
               tanımı olmadığı gibi yapılan tanımlarda da eksik yanlar görülmektedir.
               Bunun için zekânın ne olduğuna ilişkin tartışmalar geçmişten bugüne
               yapılmış hâlâ da yapılmaktadır. Buna rağmen zekâya ilişkin tüm kuramlar
               zekânın kalıtımla kuşaktan kuşağa aktarılan; deneyim, öğrenme ve çev-
               resel etkenlerle de belli ölçüde şekillenebilen bir yapı olduğunu kabul   Görsel 3.32:  Rubik zekâ küpü
               eder.



        104    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27