Page 18 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 18

3. ÜNİTE



                   OKUMA METNİ


                                                       H.M. VAKASI
                         1926 yilinda Amerika’da doğan Henry Gustav Molaison (Henri Gustav Molisin), çocukken bir bisiklet
                    kazasi geçirdi ve kazadan sonra H.M ciddi epilepsi (sara) nöbetleri geçirmeye başladi. Yirmili yaşlara
                    geldiğinde epilepsi nöbetleri o kadar siklaşti ve şiddetlendi ki H.M. normal bir yaşam sürdüremez hâle
                    geldi. Bu yüzden beyin cerrahi Dr. Scoville (Skovil) deneysel bir ameliyata karar verdi. H.M. 1953 yilin-
                    da 27 yaşindayken hipokampüs ve amigdalasinin büyük bölümünün alindiği bir beyin ameliyati geçirdi
                    (Görsel 3.15).
                         Ameliyattan sonra yapilan testlerde H.M’nin zekâsinda, kişiliğinde herhangi bir değişiklik ya da bo-
                    zulma olmadiği tespit edildi ve H.M’nin epilepsi nöbetleri geçti ancak H.M. artik çok farkli bir bellek
                    kaybi yaşamaktaydi.
                         Ameliyat  sonrasi  H.M’nin  yaşadiklari  kisaca  şöyle  özetlenebilir.  H.M.  yakin  zamanda  olanlari
                    kesinlikle  hatirlayamiyordu.  Eski  öğrendiklerini,  anilarini,  tanidiklarini  unutmuyor  ancak  yeni  şeyler
                    öğrenemiyordu. H.M. kendisini hep 27 yaşinda saniyordu. Yakinlarinin ölümünü her duyduğunda ayni
                    üzüntüyü yaşiyor ama kisa bir süre sonra tekrar unutuyordu. Yeni motor beceriler öğrenebiliyor ancak
                    böyle  bir  motor  becerisi  olduğunu  hatirlamiyordu.  Henry  artik  öğrendiklerini  uzun  süreli  belleğine
                    kaydedemiyordu.
                         H.M. sadece sinir bilimcilerin değil felsefe, hukuk ve sanat alaninda çalişan araştirmacilarin da yil-
                    larca ilgi odaği oldu. H.M. ve diğer bunama vakalari ile yapilan çalişmalar sayesinde farkli bellek sis-
                    temlerinin, farkli beyin bölgeleri tarafindan kontrol edildiği fikri kabul görmeye başladi.
                          Yaygin görüşe göre kisa süreli bellek sağlikli işliyorsa bilgi uzun süreli belleğe aktarilip kalici hâle
                    gelebilirdi ancak H.M’nin kisa süreli belleği çalişmasina rağmen yeni bilgileri kalici hâle getiremiyordu.
                    Böylece bu iki bellek arasinda geçiş sürecinde başka etkenlerin de olduğu fark edildi.
                       Motor becerilerinin H.M’nin beyninin hasar görmeyen kisimlari ile ilgili olduğu anlaşildi çünkü H.M.
                    motor becerilerini (merdiven çikmak, basketbol oynamak gibi) unutmamiş ve yeni motor beceriler öğre-
                    nebilmişti.
































                                                    Görsel 3.15:  Beyin ameliyati


                    (Douwe Draaisma, Unutmanin Kitabi, s.71-90  kitabindan yararlanilarak komisyon tarafindan düzenlenmiştir.)







        100    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23