Page 20 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 20

3. ÜNİTE



                    98. sayfadaki oyunun cevabı
                    Bu oyunda önce sizden bir dizi basit matematiksel ve sözel işlem yapmanız is-
                 tendi. Bu tip işlemler yaparken seçici dikkatinizi yaptığınız bu işlemlere verdiniz.
                 İşlemlerin ardından hemen bir hayvan ismi düşünmeniz söylendi. Kaçınılmaz ola-
                 rak geri çağırmada etkili olan çağrışım, bağlantı kurma, ilişkilendirme ya da aşinalık
                 gibi süreçler devreye girdi. Bu ani istek en avantajlı olan “aşina” yanıtın geri çağrılma
                 olasılığını artırdı. Böylece zaten “inek” (Görsel 3.28) kavramı avantajlı durumdayken
                 bir dizi işlemle yapılan oyalama taktiği ile avantajın etkisi daha da kuvvetlendi. Yine
                 de aranızda inek yerine “iguana” diyenler mutlaka çıkacaktır.         Görsel 3.28:  98. sayfadaki
                                                                                           oyunun cevabi

                      MERAK KÖŞESİ

                    STROOP ETKİSİ TESTİ
                    Bir kelimenin yazılmasında kullanılan renk ile kelimenin ifade ettiği renk aynı değilse örneğin yeşil keli-
                 mesi turuncu renkte yazılmışsa Stroop etkisi ortaya çıkar. Nörofizyolojik bir olgu olan Stroop etkisinde nesne
                 veya renk isimlerini söylemek bunlarla ilgili kelimeleri okumaktan daha uzun zaman alır.
                    Aşağıdaki sözcüklerin hangi renkte olduğunu söyleyiniz.
                               SARI MOR TURUNCU KIRMIZI MAVİ YEŞİL SARI SİYAH KIRMIZI MAVİ
                    Verilen örnekte sağ yarım küre renkleri söylemeye çalışırken sol yarım küre yazıları okumak için ısrar
                 eder. Peki, sağ yarım küre ile sol yarım kürenin birbiriyle mücadele ettiği başka durumlar var mıdır? Kalemi,
                 diş fırçasını hep aynı elle tutmak gibi alışkanlık hâline gelen hareketleri tersten yapmaya çalışarak belleği
                 geliştirmek mümkün müdür? Hiç merak ettiniz mi?
                 (http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yyuksel/v1/stroop/ adresinden yararlanılarak komisyon tarafından düzenlenmiştir. 31. 05. 2018, s. 22.40)


               3.8.  DÜŞÜNMENİN YAPI TAŞLARI
                 Kişi ve nesnelerin yerini tutan simgeler aracılığı ile yapılan zihinsel
               etkinliğe düşünme denir (Görsel 3.29). Düşünme; akıl yürütme, anla-
               ma, hüküm verme gibi zihinsel fonksiyonlardan yararlanarak birtakım
               soyutlamalara ulaşma, kavram oluşturma ve problem çözme işidir. Dü-
               şünürken nesne ve olayların kendilerinden değil zihinde kalan izlerin-
               den yararlanılır. Düşünmenin gerçekleşebilmesi için aşağıda belirtilen
               yapı taşlarının olması gerekir.
                   a) İmge (hayal): Duyu organları aracılığı ile algılanan nesne ve olay-
               ların zihne yansıyan görüntüsüdür. Algılama sürecinde anlam kazanan
               nesne ve olaylar istenildiği zaman zihinde canlandırılır. Bir elmayı dü-
               şünmek için artık elmayı görmeye gerek kalmaz.
                   b) Sembol (simge): Zihindeki imge ve düşünceleri temsil eden     Görsel 3.29:  Düşünme
               işaretlerdir. Giysiler, rozetler,  trafik işaretleri vb. sembole örnektir. Sem-
               boller farklı kültürlerde farklı anlamlar taşıyabilir.
                   c) Kavramlar:  Zihindeki imgeler ve semboller başlangıçta somut ve tekildir. Somut ve tekil olan imge ve sem-
               boller yeni tecrübelerle, yaşantılarla soyut ve genel hâle gelir. İnsan zihninin ürünü olan kavramların gerçekliği
               yoktur. Kedi kavramı ile kedi arasında aslında somut bir bağ bulunmaz.
                   ç) Kategoriler: Zihindeki imge, sembol ve kavramlar; aralarındaki benzerlik ve farklılıklara göre sınıflandırılır
               ve belli kategorilere ayrılır. Örneğin, gül, menekşe, papatya benzerliklerinden dolayı çiçeğin altında sınıflandırılır.
               Çam ağacı ise çiçeğe benzemediği için ayrı bir kategoride değerlendirilir.


                      SINIF İÇİ ETKİNLİK 10
                       1.  Elma denildiğinde bir elma hayal edip elmayı düşünebilirsiniz. Henüz hiç duymadığınız, gör-
                         mediğiniz tropikal bir meyveyi örneğin "rambutan" ı hayal edip düşünebilir misiniz?
                       2.  Elma ve rambutan örneğinden yola çıkarak düşünmenin yapı taşlarını açıklayınız.





        102    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25