Page 22 - Tarih 10 - Ünite 4
P. 22
BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Aşağıdaki terimleri birer cümleyle açıklayınız. A
Müderris :
Sahn-ı Seman Medresesi :
İstimâlet Politikası :
Aşağıdaki soruları cevaplayınız. B
1. Osmanlı Devleti’nde Türkçenin bilim dili hâline gelmesi için yapılan çalışmalar nelerdir?
2. Anadolu’daki mutasavvıfların öğretilerindeki ortak noktalar nelerdir?
3. Fetihlerle birlikte Anadolu ve Rumeli şehirlerindeki kültürel dönüşümü açıklayınız?
4. Fatih Sultan Mehmet Dönemi’ndeki ilmi faaliyetler nelerdir?
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız. C
1. • Fatih, saray kütüphaneleri dışında ülke- 3. Anadolu’nun İslamlaşmasında etkili olan
nin çeşitli şehirlerinde yaptırılan külliye, aşağıdaki mutasavvıflardan hangisi Ana-
cami, medreselerde çok sayıda kütüp- dolu’da yaşamamıştır?
hane kurmuştur.
A) Ahmet Yesevî
• Yavuz Sultan Selim; Urfa, Kahire, İsken- B) Yunus Emre
deriye, Halep, Kudüs, Şam’daki kültür ve C) Ahî Evran
sanat eserlerini İstanbul’a getirtmiştir.
Buna göre aşağıdaki yargılardan hangi- D) Hacı Bektâş-ı Velî
sine ulaşılabilir? E) Hacı Bayram-ı Velî
A) İlmiye sınıfının etkinliği azaltılmıştır.
B) Türk dilinin gelişmesi sağlanmıştır.
C) Devletin kültür seviyesi yükseltilmiştir. 4. Osmanlı Devleti’nde ilmiye sınıfı;
D) İlimler tasnif edilmiştir. I. askerî,
E) Tasavvuf önem kazanmıştır. II. eğitim-öğretim,
III. idari ve adli
görevlerinin hangilerinden sorumludur?
2. Osmanlı Devleti; çeşitli etnik ve dinî kö-
kenden tebaanın ticari, sosyal, kültürel A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
ve bilimsel etkinliklerini sürdürdüğü bir D) II ve III E) I, II ve III
devlettir.
Bu durum aşağıdakilerden hangisinin olu-
şumuna zemin hazırlamıştır?
5. Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Dev-
A) İlimlerin tasnif edilmesinde leti’nde görülen el sanatlarından biri
B) Kültürel birikimin oluşmasında değildir?
C) Askerî yapının güç kazanmasında A) Dokumacılık B) Hat
D) Zaviyelerin çoğalmasında C) Ahşap işlemeciliği D) Çini
E) İlmiye sınıfının önem kazanmasında E) Heykel
117