Page 10 - Tarih 9 | 6.Ünite
P. 10

6. ÜNİTE



                                                        İlk Türk İslam devletlerinin egemenlik anlayışında,
                                                        İslamiyet öncesi Türk devletlerinin idare geleneği
                                                        devam etmiştir. Özellikle Kök Türkler ve Uygurlar
                                                        zamanında büyük gelişme gösteren Türk kültür ve
                                                        medeniyetinin Karahanlılardan itibaren İslam kültür
                                                        ve medeniyetiyle karşılaşıp kaynaşması Türk İslam
                                                        medeniyetinin temellerinin atılmasını sağlamıştır.

                                                        İlk Türk İslam devletlerinden olan Gazneliler (Görsel
                                                        6.5), Samaniler vasıtasıyla Abbasilerden aldıkları
                                                        teşkilatı geliştirerek Büyük Selçuklulara ve daha
               Görsel 6.5                               sonraki Türk İslam devletlerine iletmiştir. Gazneliler
               Gazne Devleti bayrağı          ve Karahanlılar, İslami Dönem Türk devlet teşkilatının gelişip
                                              yerleşmesinde köprü vazifesi görmüşlerdir.

                                              Türk milleti kendi yaşamını ve geleceğini “il” dediği devlete
                                              bağlamış ender bir millettir. Türkler ili, barış ve sulh anlamın-
                                              da da kullanmıştır. İslamiyet’in kabulü ile birlikte ilin yerini
                                              “devlet” ve “mülk” kelimeleri almıştır.

                                                Kutadgu Bilig’de devlet teşkilatının özellikleri şu şekilde dile
                                                getirilmiştir: “Memleket tutmak için çok asker ve ordu lazım-
                                                dır, askeri beslemek için de çok mal ve servete ihtiyaç vardır.
                                                Bu malı elde etmek için halkın zengin olması gerektir, halkın
                                                zengin olması için de doğru kanunlar konulmalıdır. Bunlardan
                                                biri ihmal edilirse dördü de kalır, dördü birden ihmal edilirse
                   BİLİYOR MUSUNUZ?
                                                beylik çözülmeye yüz tutar.”

                                              İlk Türk devletlerinde, Türk kağanının dünyayı idare etmek
                                              üzere Gök Tengri tarafından görevlendirildiğine inanılırdı.
                                              Tanrı kutuna kavuşmak ancak bütün Türk illerinin bir idarede
                                              toplanmasıyla ortaya çıkardı. Bu Türk cihan hâkimiyeti dü-
                                              şüncesi Türk kağanlarının en büyük idealiydi. Bu ideal İslami
                                              dönemde de cihat anlayışı ile yaşamaya devam etti.

                                              İlk Türk devletlerinde görülen kut anlayışı İslamiyet’le birlik-
                                              te “Allah’ın nasibi veya takdiri” olarak kabul edilmiştir. Kuta
                                              sahip olan hükümdarlar devleti iyi idare etmek, halkın huzur
                                              ve refahını sağlamak zorundadır. Bunu sağlayamazsa ken-
                                              disine kutu veren Tanrı katında sorumlu olacağına inanırdı.
                                              Dolayısıyla İslamiyet’i kabul ettikten sonra da hükümdarla-
                                              rın gücünün kaynağı ilahidir. Ayrıca İslam halifesi veya onun
                                              adına siyasi gücü elinde bulunduran hükümdarların “Allah’ın
                                              yeryüzündeki gölgesi” olarak kabul edilmesi Türklerin İsla-
                                              miyet’i benimsemelerinde etkili olan unsurlardan biridir.
                                              İslamiyet’le birlikte hükümdar unvanlarında da değişiklik gö-
                                              rülmüştür. Karahanlılarda hakan yerine “Arslan Han”, yabgu
               Görsel 6.6                     yerine “Buğra Han” ve şad yerine “İlig Han” kullanılmıştır.
               Satuk Buğra Han (Temsilî)      Gazneliler de ise hükümdarlar “emir ve sultan” gibi İslami
                                              unvanlar kullanmıştır. İslamiyet’i ilk kabul eden Satuk Buğra
                                              Han’dan itibaren hükümdarlar, Müslüman isimler ve lakaplar
                                              almaya başlamıştır (Görsel 6.6).



           184
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15