Page 29 - Tarih 9 | 6.Ünite
P. 29

TÜRKLERİN İSLAMİYET’İ KABULÜ VE
                                                                              İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİ


               Mescid-i Camisi’nin planı Irak,
               İran ve Türkistan’da da uy-
               gulanmıştır. Çini ile kaplı çok
               köşeli çatıları ve üzerlerindeki
               göz alıcı kumaş süslemeleriyle
               kümbetler Selçuklu mimarisi-
               nin en önemli eserleridir. Sel-
               çuklular, uzaktan görülebilen
               silindir şeklinde yükseltilmiş
               kubbeleri ile kubbeli türbe
               anlayışını ortaya koymuştur.
               Merv’de bulunan Sultan Sen-
               cer Türbesi bu alanda abide-
               vi bir örnektir (Görsel 6.26).
               Yüksek, silindirik, yivli, ince                                                Görsel 6.26
               minare şekli Selçukluların İslam dünyasına bir diğer hediye-           Sultan Sencer Türbesi
               sidir. Selçuklu kabartma heykel sanatının günümüze kadar                     (Türkmenistan)
               ulaşan en önemli eseri, Rey’de saray hayatını anlatan stuk
               panodur. Yapılarda pencerelerin katlar hâlde sıralanması,
               sivri kemerler, kubbelerde Türk üçgeni denen tekniğin uygu-
               lanması, mihrabın dikdörtgen ve beş köşeli olması Selçuklu
               sanatının özellikleri arasında yer almıştır.

               Selçuklular süsleme, kitabe, hat, minyatür, tezhip, halı, kilim
               ve çini (Görsel 6.27) gibi diğer sanat alanlarında da değerli
               ürünler ortaya koymuştur. Selçuklular kendine has üsluplarıyla
               Selçuklu kufisi, sülüsü ve nesihi gibi hat türleri ortaya çıkar-
               mış ve bunları abidevi eserlerde uygulamıştır. Ayrıca
               bozkır kültürünü gösteren kuş, ejderha, boğa ve
               çift başlı kartal gibi hayvan tasvirlerinin yer
               aldığı kabartmalarla yapılar süslenmiştir.
               Büyük Selçuklu Devleti Dönemi’nde Çin
               sınırlarından Mısır’a, Kafkaslardan Hin-
               distan ve Yemen’e kadar ulaşan coğ-
               rafyada binlerce saray, cami, imaret,
               ribat, kervansaray, mescit, darüşşi-
               fa, künbet, türbe, hankah, sur, kale,
               medrese, hamam, han, sebil ve çeşme
               Selçuklular tarafından inşa edilmiştir.
               Türk müziği Büyük Selçuklu Dönemi’nde
               orduda, sarayda, obalarda tasavvufun yayıl-
               ması sonucu müzik ve semanın ayinlere girme-                      Görsel 6.27
               siyle tekkelerde gelişme imkânı bulmuştur. Askerî                 Büyük Selçuklu Dönemi’ne
               müzik sultanların gücünü göstermekte olup sultanların kapıla-     ait bir çini
               rında beş nevbet, meliklerde ise üç nevbet çalınmıştır. Askerî
               müzik dışında günlük eğlenceler, düğün, bayram şenlikleri,
               merasimlerde çeşitli oyunlar eşliğinde müziğin toplum ha-
               yatında önemli bir yeri olmuştur. Kopuz, Türk tanburu, Türk
               borusu, Türk neyi ve bağlama önemli Türk müziği aletleriydi.




                                                                                                          203
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33