Page 26 - Tarih 9 | 6.Ünite
P. 26

6. ÜNİTE



                                              lam devletlerine de örnek olmuştur. Selçuklulardaki devlet
                                              teşkilatında İran etkisi görülmesine karşın; atabey, subaşı,
                                              tuğra, çavuş gibi teşkilatla ilgili Türkçe terimler kullanılmıştır.


                                                Siyasetnâme’ye Göre Hükümdar Nasıl Olmalı?
                                                Sultan Alp Arslan’a dokuz yıl ve Sultan Melikşah’a yirmi yıl
                                                vezirlik yapan Nizâmülmülk (Görsel 6.24) ünlü eseri Siyaset-
                                                nâme’de sultanın vasıflarını şu şekilde belirtmiştir:
                                                Hükümdar, adaletli, bilgili ve güzel ahlak sahibi olmalı, haftada
                                                iki gün divan-ı mezalime oturarak mazlumun hakkını vermelidir.
                                                Allah’ın rızasını gözeterek halkın işlerinden gafil olmamalı ve
                                                fakiri, kimsesizleri gözetmelidir. Cömert olmalıdır zira cömert-
                                                lik Peygamber’den yadigârdır. Memleket meselelerinde acele
                                                etmemeli, işin hakikatinin ortaya çıkması için araştırılmasını
                                                emretmelidir. Devlet işlerinde takip edeceği siyaseti, âlimler
                                                ve cihan görmüşlerle istişare edilerek tespit etmelidir. Ferasetli
               Görsel 6.24                      olmalı, meseleler üzerinde kafa yormalı, töre ve geleneklerle
               Nizâmülmülk (Temsilî)
                                                ilgili olmalıdır. Liyakat sahibi olanlara görev vermeli ve devlet
                                                görevlilerini sürekli denetim altında tutmalıdır. Şefkat sahibi
                                                olarak yanında çalışanların gönlünü hoş tutmalı, cemaatle
                      YORUMLAYALIM              namaz kılmalı, ilim erbabını korumalıdır (Siyasetnâme, 1941,
                                                s.11-186’dan düzenlenmiştir).
                                               Siyasetnâme’ye göre hükümdarlarda aranan özellikler ne-
                                               lerdir?


                                              Nizamiye Medreseleri

                                              Tuğrul Bey’in 1055 Bağdat Seferi sonrasında Selçuklular
                                              Sünni liderliğini üstlenmiştir. Sünni inancın ortadan kalkması
                                              amacıyla yıkıcı faaliyetlerde bulunan Fâtımiler için artık hedef
                                              Büyük Selçuklu Devleti olmuştur. Fâtımiler, Şii propaganda
                                              faaliyetleri yoluyla Selçuklu ülkesi içerisinde Bâtınilerin orta-
                                              ya çıkışında etkili olmuştur. Bâtıniler Şii propagandası yapıp
                                              kendi düşüncelerine engel olarak gördükleri önemli Selçuk-
                                              lu âlim ve yöneticilerine suikastler düzenlemiştir. Bâtınilerin
                                              yıkıcı faaliyetleri yüzünden insanlar öldürülmüş ve toplum
                                              düzeni bozulmuştur.
                                              Fâtımi ve Bâtınilerin yıkıcı faaliyetlerinin İslam dünyası için
                                              büyük bir tehlike olduğunu anlayan Büyük Selçuklu Devleti
                                              Sünni medreseler kurmaya karar vermiştir. Büyük Selçuklu
                                              Devleti hükümdarı Sultan Alp Arslan ve veziri Nizâmülmülk
                                              yıkıcı ve bölücü unsurlarla mücadele etmek, Sünni düşünceyi
                                              yaymak amacıyla devlet politikasını belirleyerek Nizamiye
                                              Medreselerini kurmuştur. İlki Nişabur’da daha sonra Bağdat
                                              ve diğer önemli şehirlerde açılan Nizamiye Medreselerinde
                                              öğrencilerin yeme, içme, barınma, kütüphane, ibadet, te-
                                              mizlik ve ders araçları gibi bütün ihtiyaçları karşılanmıştır.
                                              Zengin vakıf gelirleriyle desteklenen Nizamiye Medreseleri,
                                              mükemmel bir şekilde inşa edilen yapısı ve verdiği kaliteli
                                              eğitimle daha sonra kurulan medreselere örnek olmuştur.


           200
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31