Page 27 - Tarih 9 | 6.Ünite
P. 27

TÜRKLERİN İSLAMİYET’İ KABULÜ VE
                                                                              İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİ


               Selçukluların kurduğu bu medreselerden yetişen önemli kişiler
               sayesinde Müslümanlar medeniyet liderliğini sürdürebilmiştir.
               İslamiyet’in gücü, Büyük Selçuklu Devleti ile yeniden can-
               landırılarak Hristiyanlara karşı Haçlı Seferleri’nde mücadele
               için gerekli donanım temin edilmiştir.
               Nizamiye Medreselerinde İmam Gazalî başta olmak üzere
               önemli müderrisler görev yapmıştır. Nizâmülmülk, Büyük
               Selçuklu sarayında danışman olarak çalışan Gazalî’yi “Şere-
               fü’l-ümme” unvanı vererek Bağdat Nizamiye Medresesi’ne
               müderris olarak atamıştır. Buradaki dört yıllık görevi sırasında
               üç yüze yakın öğrenci yetiştiren Gazalî tasavvuf, felsefe ve
               Bâtınilik ile ilgili çalışmalar yapmıştır. Büyük Selçuklu Devle-
               ti’nin bekası için Bâtınilere karşı yürütülen kültürel alandaki
               mücadeleye Gazalî, eserleriyle katkıda bulunmuştur. İslam
               dünyasının önemli âlimlerinden biri olan Gazalî, Nizamiye
               Medreselerinde verilen eğitimi olumlu yönde etkilemiş, ortaya
               koyduğu fikirler geçmişten günümüze kadar İslam düşünce-
               sinde önemini korumuştur.

                 İlim Taliplileri

                 Büyük Selçuklu Devleti’nin her tarafında medrese inşasına gi-
                 rişilmesi Alp Arslan zamanında başlamıştır. Zekeriya Kazvini’ye
                 göre Sultan ile Nizâmülmülk Nişabur’da camiin kapısında, elbi-
                 seleri perişan gençleri görünce sebebini sormuş; vezir de ona
                 “bunlara insanların en şereflileri olup dünya zevki bulunmayan
                 ilim talipleridirler.” cevabını vermiştir. Bunun üzerine Sultan
                 “kendilerine bir yurt inşasını ve maaş verilmesini emretmiştir.”   ÖRNEK METİN
                 (Turan, 1969, s.257’den düzenlenmiştir.)


               Büyük Selçuklu Devleti’nde Kültür ve Medeniyet
               Türk İslam medeniyeti içerisinde eğitim ve öğretim faaliyet-
               leri bakımından Büyük Selçuklu Devleti Dönemi, bir dönüm
               noktası olarak kabul edilmiştir. Daha önceleri düzensiz bir bi-
               çimde yapılan eğitim ve öğretim faaliyetleri Sultan Alp Arslan
               zamanında belli bir programla sistemli hâle getirilerek devlet
               himayesi ile verilmeye başlanmıştır. Büyük ilim ocakları olan
               medreselerde en tanınmış bilgin ve fikir adamları müderris
               olarak görevlendirilmiştir. Zengin kütüphanelerle donatılmış
               olan medreselerde öğrencilere aylık maaş verilmiş ve onla-
               ra her türlü ihtiyaçları karşılanmıştı. Büyük Selçuklu Devleti
               ortaya koyduğu sistemli eğitim politikasını medreselerde uy-
               gulayarak insanlığın geleceğini inşa eden ilmi koruma altına
               almış, yükseltmiş ve yaymıştır. Bu sayede yüksek nitelikte
               bilginler yetiştirilmiş ve büyük bir ilim ordusu oluşturulmuş-
               tur. Şii Fâtımiler ve Bâtınilerin yıkıcı faaliyetlerine karşı, ku-
               rulan ilim ordusu sayesinde devletin yapısı ve İslam dünyası
               kuvvetlenmiştir.

               Büyük Selçuklu Devleti Dönemi’nde açılan medreselerin prog-
               ramlarında İslami bilimlerle birlikte matematik, astronomi, fel-


                                                                                                          201
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32