Page 17 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 17
Seymour Papert ve Yapıcılık
Yapıcı öğrenme teorisi, matematikçi, pedagog, yazılımcı ve yapay
zekanın önderlerinden Seymour Papert (1928 - 2016) tarafından ortaya
atılmıştır. Bir süre Piaget’nin asistanlığını da yapan Papert’in tüm ça-
lışmalarının hedefi, okullardaki klasik eğitim anlayışını, teknolojiyi ve
üretimi kullanarak dönüştürmek olmuştur. Papert, en iyi öğrenmenin,
ortaya elle tutulur bir ürün ortaya çıkarma sürecinde gerçekleşeceğini
savunur (Papert, 1978). Bu ürün fiziksel bir ürün olabileceği gibi bir
yazı, şiir, oyun veya bir bilgisayar programı da olabilir.
Çocukların bir şeyler üretirken kazandıkları deneyimlerle kendi nesnel gerçekliklerini yaratma-
larına dayanan yapıcılık yaklaşımı, öğrenmenin en iyi sosyal ve kültürel bağlamlarda bireyselleştiril-
miş bilişsel bir süreç olarak gerçekleştiğine inanan Piaget’in yapılandırmacılığının üzerine kuruludur
(Çelik, 2018). Papert’e göre, Piaget ve öncüllerinin devrimsel fikirlerinin eğitim alanında yeterince
uygulanamamasının sebebi yanlış olmaları değil, aynı Da Vinci’nin helikopteri gibi, onları hayata
geçirecek teknolojik altyapının ve şartların henüz olgunlaşmamış olmasıdır (Papert, 2006). Papert’e
göre bilgisayarlar başta olmak üzere yeni teknolojiler, okullarda yaparak öğrenme hayalini sonunda
gerçekleşebilmesini sağlayacaktır (Papert, 1998).
9