Page 19 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 19
Proje Tabanlı Öğrenme
Yaklaşık yüz yıllık geçmişi olan ve mesleki eğitim kaynaklı proje tabanlı öğrenme (PTÖ) anlayışı, belli bir
süre durgunluktan sonra tüm dünyada yaşanan STEM (FeTeM) seferberliği ile yeniden gündeme gelmiştir.
Demirhan’a (2002) göre, PTÖ, gerçek yaşama dayalı problemler üzerinde, belirlenen konuya bağlı kalarak öğ-
rencilerin kendi ilgi ve yetenekleri çerçevesinde araştırmaya dayalı çalışmalarını gerçekleştirdikleri, öğretme-
nin ise kolaylaştırıcı ve yönlendirici olarak rol aldığı bir yaklaşımdır. Thomas’a (2000) göre PTÖ’de müfredat
yoktur, proje müfredatın kendisidir. Bununla beraber PTÖ, özellikle ülkemizde, resmi müfredatta belirtilen
kazanımların kazandırılması için uygulanan alternatif bir yöntem olarak algılanmaktadır (Ayaz, 2014).
Tasarım Odaklı Düşünme ve Öğrenme
Tasarım odaklı düşünme, bir ürün-hizmet ortaya çıkarmak veya bir sorun
çözmek amacıyla işletilen bir dizi aşamayı içeren, insan odaklı bir süreç
olarak tanımlanmaktadır. Bu sürecin aşamaları farklı kaynaklarda farklı
biçimlerde tanımlansa da genellikle aşağıdaki unsurları içerir:
1. Sorunu Anlama / Empati
Bu aşamada, çözmeye çalışılan sorunla muhatap olan kullanıcıyla / kişiyle, onun yaşadıklarını, deneyimlerini,
ihtiyaçlarını anlamak için çeşitli metotlar kullanarak empati kurulur.
2. Sorunu Tanımlama
Tanımlama aşamasında, empati aşamasında toplanan bilgiler bir araya getirip analiz edilerek temel problem
tanımlanır. Dikkat edilmesi gereken şey; problemi tanımlarken kullanıcının ihtiyacına yönelik tanımlamalar
yapmaktır.
3. Fikir Üretme
Üçüncü aşamada; kullanıcı ihtiyaçlarını anlayarak tanımladığımız problemin çözümü için fikir üretilir.
4. İlkörnekleme (Prototipleme)
Bu aşamada üretilen fikrin ihtiyacı tam olarak karşılayıp karşılamadığının test edilebilmesi için bir ilkörnek
(prototip) üretilir.
11