Page 22 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 22
3. TASARIM - BECERİ ATÖLYELERİ’NDE ÖĞRETMENİN ROLÜ
Yakın gelecekte üretimde verimliliğin artmasını sağlamak için insan
gücünün yanında yeni teknolojik çözümler ve robotların daha fazla yer
alacağı ve böylelikle de bireyin üreticilik, yenilikçilik ve yaratıcılık özel-
liklerinin öneminin giderek artacağı düşünülmektedir. Bu doğrultuda,
geleceği inşa edecek olan gençlerin ezberci anlayıştan uzak, 21. yüzyılın
gerektirdiği yetkinliklerle yetişmesi gerekmektedir. Gençlere kendi ka-
rarlarını hızlı ve sağlıklı bir şekilde alabilmeleri için gereken özgüveni ve
gelecekte ihtiyaç duyacakları yetkinlikleri kazandırmak çok önemlidir.
Bu yolda onlara rehberlik edecek olan öğretmenleridir.
Tasarım - Beceri Atölyeleri’nde öğretmenin rolü sınıftaki rolünden
farklı olmalıdır. Sınıfta geçerli olan klasik sınıf yönetimi stratejileri ve
yöntemlerinin birçoğu TBA çalışmaları için verimsiz ve etkisiz kalabilir.
TBA’da öğretmenin, yeni becerileri kazandırmak ve geliştirmek üzere
ihtiyaç duyacağı eğitim modellerini, sınıf yönetimi ve öğretim yaklaşım-
larını belirlemesi gerekmektedir. Öğretmenler öğrenme sürecinde öğ-
rencilere rehberlik yapmalı, yaratıcı ve yenilikçi çözümleri ortaya çıkara-
bilmek için öğrencileriyle birlikte çalışmalıdırlar. Öğretmenlerin ihtiyaç
duyabilecekleri yeni becerileri ve materyalleri geliştirmek amacıyla bir-
birleriyle iletişimde olabilecekleri ve iyi örnekleri paylaşabilecekleri bir
ortam geliştirmeleri gerekecektir.
TBA’da öğretmen de dahil olmak üzere kimsenin bütün alanlarda uz-
man olması beklenmemelidir. Öğretmen, bilmediği veya tamamıyla ha-
kim olmadığı bir durum ya da konuyla karşılaştığında bunu öğrencileriyle
paylaşabilmelidir. Öğretmenin kendine özgü gelişim alanlarını belirlemesi
ve ihtiyaçları doğrultusunda eğitim ve öğrenme fırsatlarını değerlendirme-
si gerekmektedir. Atölye çalışmalarında önceden tüm basamakları belirlen-
miş bir çalışmayı uygulatmak yerine, bir konuyu merak ettirme, araştırma,
bununla ilgili bir şeyler üretirken öğrenme ve öğrenirken eğlenme hedef-
lenmelidir. Bunun için öğretmen, kendisine sürekli hazır proje, araç gereç
ve malzeme temin edilmesi gerektiği beklentisine girmemelidir. Elinde
hangi kaynaklar varsa onları ve yaratıcılığını kullanarak mümkün olanın en
iyisini yapmaya gayret etmelidir. En özgün ve ilgi çekici proje fikirleri oku-
lunuzdaki, mahallenizdeki, yakın çevrenizdeki, bölgenizdeki sorunlardan,
yörenize özel ekonomik faaliyetlerden ilham almanızla ortaya çıkacaktır.
14