Page 22 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 22

3. TASARIM -  BECERİ ATÖLYELERİ’NDE ÖĞRETMENİN ROLÜ

                Yakın gelecekte üretimde verimliliğin artmasını sağlamak için insan
            gücünün yanında yeni teknolojik çözümler ve robotların daha fazla yer
            alacağı ve böylelikle de bireyin üreticilik, yenilikçilik ve yaratıcılık özel-
            liklerinin  öneminin  giderek  artacağı  düşünülmektedir.  Bu  doğrultuda,
            geleceği inşa edecek olan gençlerin ezberci anlayıştan uzak, 21. yüzyılın
            gerektirdiği yetkinliklerle yetişmesi gerekmektedir. Gençlere kendi ka-
            rarlarını hızlı ve sağlıklı bir şekilde alabilmeleri için gereken özgüveni ve
            gelecekte ihtiyaç duyacakları yetkinlikleri kazandırmak çok önemlidir.
            Bu yolda onlara rehberlik edecek olan öğretmenleridir.

                Tasarım - Beceri Atölyeleri’nde öğretmenin rolü sınıftaki rolünden
            farklı olmalıdır. Sınıfta geçerli olan klasik sınıf yönetimi stratejileri ve
            yöntemlerinin birçoğu TBA çalışmaları için verimsiz ve etkisiz kalabilir.
            TBA’da  öğretmenin,  yeni  becerileri  kazandırmak  ve  geliştirmek  üzere
            ihtiyaç duyacağı eğitim modellerini, sınıf yönetimi ve öğretim yaklaşım-
            larını  belirlemesi  gerekmektedir.  Öğretmenler  öğrenme  sürecinde  öğ-
            rencilere rehberlik yapmalı, yaratıcı ve yenilikçi çözümleri ortaya çıkara-
            bilmek için öğrencileriyle birlikte çalışmalıdırlar. Öğretmenlerin ihtiyaç
            duyabilecekleri yeni becerileri ve materyalleri geliştirmek amacıyla bir-
            birleriyle iletişimde olabilecekleri ve iyi örnekleri paylaşabilecekleri bir
            ortam geliştirmeleri gerekecektir.

                TBA’da öğretmen de dahil olmak üzere kimsenin bütün alanlarda uz-
            man olması beklenmemelidir. Öğretmen, bilmediği veya tamamıyla ha-
            kim olmadığı bir durum ya da konuyla karşılaştığında bunu öğrencileriyle
            paylaşabilmelidir.  Öğretmenin kendine özgü gelişim alanlarını belirlemesi
            ve ihtiyaçları doğrultusunda eğitim ve öğrenme fırsatlarını değerlendirme-
            si gerekmektedir. Atölye çalışmalarında önceden tüm basamakları belirlen-
            miş bir çalışmayı uygulatmak yerine, bir konuyu merak ettirme, araştırma,
            bununla ilgili bir şeyler üretirken öğrenme ve öğrenirken eğlenme hedef-
            lenmelidir. Bunun için öğretmen, kendisine sürekli hazır proje, araç gereç
            ve malzeme temin edilmesi gerektiği beklentisine girmemelidir. Elinde
            hangi kaynaklar varsa onları ve yaratıcılığını kullanarak mümkün olanın en
            iyisini yapmaya gayret etmelidir. En özgün ve ilgi çekici proje fikirleri oku-
            lunuzdaki, mahallenizdeki, yakın çevrenizdeki, bölgenizdeki sorunlardan,
            yörenize özel ekonomik faaliyetlerden ilham almanızla ortaya çıkacaktır.



           14
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27